نقد و بررسی خودرو "هاوال" مدل H6 2018

تهیه و تنظیم radzadmaster 2020/01/13 09:43:22 0 نظرات شما وبلاگ فروشگاه,

اگر تاکنون راجع به خودرو "هاوال" مدل H6 چیزی نشنیده‌‌اید، مطمئنا شما تنها نیستید. در واقع اگر حتی نمی‌‌دانستید که "هاوال" یک خودرو است، شما احتمالاً هنوز هم در اکثریت هستید.

این خودروساز چینی و این شاسی بلند سایز متوسط، آمده که با رقبای بزرگی رقابت کند. H6 در بزرگترین بخش بازار خودرهای شاسی بلند (SUV) در مقابل خودروهایی مانند مزدا CX5، تویوتا RAV4، هیوندای توسان، هوندا CR-V، نیسان ایکس تریل و تمام دیگر نمونه‌‌های چشمگیر و دوستار خانواده در حال رقابت است.

با دو سطح قیمت‌‌گذاری برای مدل‌‌های معمولی و لوکس، هاوال H6 ظاهراً چیزی برای متمایز شدن در بازار جهانی دارد، و برای مشتریانی که به ازاء پولشان خودرو بسیار خوبی می خواهند یک جایگزین معمولی برای خیل عظیم خودروهای کره‌‌ای و ژاپنی محسوب می‌‌شود.

اما در میان این رقابت شدید، با وجود قیمتهای تشدید شده و لیست تجهیزات در حال گسترش در شاسی بلندهای رایج بازار، آیا جایی برای این خودرو چینی وجود دارد؟ اجازه دهید ببینیم:

___

نمره امنیت

2 لیتری توربو

نوع موتور

بنزین پرمیوم بدون سرب

نوع سوخت

9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر

راندمان سوخت

5 نفر

گنجایش

20,130 دلار

قیمت از

 

 

آیا ماشین ارزش در مقابل قیمت مناسبی دارد؟ و چه ویژگی‌‌هایی به همراه خواهد داشت؟

تا همین اواخر، هاوال H6 با قیمت کاملا درستی ارزش گذاری می‌‌شد. در ابتدا با قیمت پایۀ 31,990 دلار برای نسخه معمولی و 34,990 برای ورژن لوکس ارائه می‌‌شد. اما از آن زمان تاکنون مدل‌‌های جدید زیادی در بازار شاسی-بلندهای سایز-متوسط ساخته شده و برخی از پخش‌‌کنندگان محصول به منظور حفظ بازار و افزایش فروش لوازمی به آن اضافه کردند و قیمت آن را کاهش دادند.

مدل معمولی چرخ‌‌های 17 اینچی رینگ آلومینیومی، چراغ مه‌‌شکن، چراغ جلو اتوماتیک، برف پاک کن اتوماتیک، چراغ‌‌های لیزری در رکاب، آینه‌‌های جانبی هیتردار و اتوماتیک، شیشه رنگی، باربند، کروز کنترل، نورپردازی‌‌های مختلف در کابین، رکاب‌‌های ضد زنگ، صندلی برقی تنظیم-اتومات، روکش فابریک صندلی، تنظیم دما برای راننده و صندلی کنار در دو حالت کاملا متفاوت، ورود بدون کلید و استارت فشاری و یک صفحه مولتی مدیا هشت اینچی مجهز به بولوتوث موبایل ، صدای استریو و ورودی  USBدارا است.

در مدل لوکس یک سانروف با پاناروما افزوده وجود دارد که دارای گرمکن صندلی جلو و عقب، صندلی مسافر قابل تنظیم، روکش چرم مصنوعی، سیستم صوتی با یک "ساب‌‌ووفر" تقویت شده، چراغ‌‌های جلو بهتر - واحدهای زنون با تراز خودکار – و یک رینگ 19 اینچی است.

هفت رنگ برای انتخاب وجود دارد که شش تای آنها متالیک هستند و 495 دلار موجب افزایش قیمت اتومبیل می شوند. خریداران همچنین برای رنگ داخلی هم حق انتخاب‌‌های متفاوتی دارند. نسخه معمولی سیاه و سیاه-خاکستری دارد درحالیکه نسخه لوکس علاوه بر این دو رنگ قهوه‌‌ای-سیاه هم ارائه می‌‌دهد.

آپشن های دیگری هم وجود دارد.  H6معمولی در حال حاضر با قیمت 29,990 با مسیریاب ماهواره‌‌ای (معمولا 900 دلار گران‌‌تر) به همراه یک کارت هدیه 500 دلاری قابل خرید است. و مدل لوکس هم با قیمت 33,990 دلار.

H6 بطور استاندارد دارای مسیریاب ماهواره‌‌ای نیست، و سیستم  اندروید و اپل آن هم مجهز به تکنولوژی پخش تصویری متقابل (Mirroring) هم نمی‌‌باشد. ابزارهای امنیتی آن اگر پیشروتر از مابقی نباشد بسیار قابل احترام هستند، مجهز به دوربین عقب، سنسورهای پارکینگ عقب و جلو، شش ایربگ، قلاب‌‌های دوگانه برای اتصال به صندلی کودک (و سه پشتی-سر) و دوربین‌‌های نقاط کور در دو طرف.

 

آیا مورد قابل توجهی دربارۀ طراحی این خودرو وجود دارد؟

این مدل تشابه زیادی نسبت به مدل‌‌های دیگر هاوال ندارد که یک نکته مثبت محسوب میشود. مدل‌‌های H2 ، H8 و H9 همگی نمونه‌‌های نزدیکی از مدل سال قبل بودند درحالیکه H6 مدلی شارپ‌‌تر، هوشمندتر و پیچیده‌‌تر است. این مدل از نگاه اغلب افراد بیشتر اروپایی است تا چینی.

تناسب H6 کاملا چشمگیر است، این برند به طرز حیرت انگیزی مدل H6 را در بازار داخلی خود به شکل یک خودرو کوپه مطرح کرده است. دارای خطوط در مکان‌‌های مناسب ، یک نیمرخ زیبا و یک عقب سرحال و جسور است که همه این ترکیب‌‌ها برای حضوری خاص در جاده مناسب است. مطمئناً از چندین مدل همتراز وطنی خود شیک‌‌تر است. مدل لوکس هم با چرخهای 19 اینچی خود به این زیبایی کمک می‌‌کند.

فضای داخلی اگرچه به نظر جذاب اما بسیار جالب هم نیست. چوب‌‌های مصنوعی و پلاستیک سخت زیادی وجود دارد و هوش ارگونومیک (سازگاری در طراحی) مدل‌‌های بهتر کلاس SUV را ندارد. سقف شیبدار، نوار دور شیشه و ستون‌‌های ضخیم هم دید عقب را مشکل کرده است.

 

فضای داخل چقدر کاربردی است؟

هاوال H6 یک استاندارد جدید در مورد فضای کابین و راحتی ارائه نمی‌‌دهد، اما ضعیف‌‌ترین مدل هم نیست، ماشین‌‌های قدیمی تر از مدل‌‌های بیشتر شناخته شده‌‌ای هم هستند که می‌‌توان گفت طراحی بدتری دارند.

نکات مثبت شامل فضاسازی مناسب، طبقه در هر چهار درب که به اندازه یک بطری آب بزرگ جا دارد، یک جفت جالیوانی بین دو صندلی جلو و دو تا در دسته صندلی‌‌های تاشو عقب تعبیه شده. علاوه بر این صندوق عقب هم مناسب است، اگر بچه داشته باشید یک کالسکه و یک دوچرخه قادر به جا شدن هست. با قرار دادن لاستیگ زاپاس، یک پریز 12 ولت و یک جفت توری مشبک در زیر صندوق هم فضایی ذخیره ایجاد شده است. صندلی‌‌های عقب هم تقریبا به صورت یک تخت 60 در 40 تا می‌‌شوند.

صندلی عقب راحت است، دارای یک کوسن بلند در صندلی برای پشتیبانی مناسب از زیر ران است و حتی برای بزرگسالان قدبلند فضای کافی دارد چه برای پا و چه بلندی سقف. از آنجا که این وسیله محرک جلو است، تونل انتقالی بزرگی در کف اتاق وجود ندارد و در نتیجه اتاق بزرگتر و حرکت کردن به جناحین صندلی‌‌ عقب راحت‌‌تر است. صندلی‌‌های عقب همچنین چرخش هم دارند.

قرار دادن دکمه‌‌ها در جلو به همان اندازه منطقی نیست که ممکن است در برخی از شاسی بلندهای دیگر پیدا کنید. برای مثال دکمه ولوم شکل بین صندلی‌‌ها و مجموعه‌‌ای از دکمه‌‌ها که در زیر آن قرار دارند، خارج از دید هستند.

صفحه نمایش دیجیتال بین عقربه‌‌ها در جلو راننده خیلی روشن است و چیز کمی برای دیدن دارد اما نکته وخیم و آزار دهنده‌ای نبود سرعت سنج دیجیتال است و این قسمت مجموعه‌‌ای از سرعت در حالت کروز کنترل را نمایش می‌‌دهد.

صداها موقع تنظیم، دینگ دانگ کردن و صدای بینگ بانگ دادند. شاید نیازی نباشد وقتی تنظیم کروز کنترل را انجام می‌‌دهید به ازاء هر 1 کیلومتر تغییر در تنظیمات صدای بیپ بشنوید. حداقل شش مد لایت رنگی با یک دکمۀ بی آزار بین صندلی هم وجود دارد. (با رنگ‌‌های قرمز، آبی، زرد، سبز، بنفش مایل به صورتی و نارنجی).

اگر تکنولوژی کاربر‌پسندتر بود و پلاستیک‌‌ها کمی خاص‌‌تر بودند، کابین H6 می توانست مکانی بسیار ظریف‌‌تر و بهتری باشد. ولی از لحاظ جادار بودن بد نیست.

 

آمارهای کلیدی موتور و گیربگس به چه صورتی هستند؟

تنها یک نوع از موتور خطی برای هاوال H6 در دسترس است، یک موتور بنزینی توربوشارژ، چهار سیلندر با 145 کیلو وات قدرت و 315 نیوتن بر متر گشتاور. این ارقام برای مجموعۀ SUVها خوب هستند و نه البته به اندازه یک "سوبارو فورستر مدل XT" قوی (177کیلو وات توان با 251 نیوتن متر گشتاور) اما بیشتر از یک مزدا CX5 2.5 لیتری (140KW, 251NM).

این اتوموبیل دارای گیربکس اتوماتیک دو کلاچ از کمپانی (آلمانی) Getrag است. اما بر خلاف بسیاری از رقبای خود، H6 یک اتومبیل محور جلو است.

 

چه مقدار سوخت مصرف می‌‌کند؟

هاوال مدعیست که 9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می‌‌کند که برای خودرویی در این کلاس زیاد محسوب می‌‌شود، در واقع مطابق برچسب‌‌های راندمان، این خودرو 20 درصد زیادتر از اکثر رقبای خودش مصرف می‌‌کند. در آزمایش ما مشاهده شد که حتی بیش از 11.1 لیتر در هر 100 کیلومتر در ترکیبی از رفت و آمد  شهری و بزرگراه مصرف می‌‌شود. موتورهای توربوشارژ در برخی از مدل های رقیب، تعادل بهتری از نظر کارایی و صرفه جویی دارند، که هاوال هنوز کاملاً از آن برخوردار نیستند.

 

رانندگی آن چگونه است؟

نه چندان خوب...

موتور با مقدار مناسبی از قدرت، شایستگی لازم را دارد به ویژه در حالت Sport ، که بیشترین بهره را از ماشین توربوشارژ می‌‌برد.

خارج شدن از یک مسیر مستقیم گاهی با لغزیدن همراه است، با کمی مکث برای انتقال و همراه یک تاخیر خفیف در توربو بعضی مواقع باعث دلسردی راجب موتور می‌‌شود. با استارت در سرما میانۀ خوبی ندارد و گاهی اوقات هم احساس می‌‌شود سیستم انتقال قدرت مشکل دارد.

این بدترین قسمت ماجرا نیست، احتمالا دریابید که قضاوت راجب فرمان کار راحتی نیست. در مواقعی که سیستم الکتریکی فرمان باید فعال شود بدون هیچ دلیل خاصی در تقاطع‌‌ها و میدان ها بازی در می‌‌آورد. در مسیر مستقیم نیز فاقد احساس معنی داری است، اما نگه داشتن فرمان به اندازه کافی راحت است. هنگامی که در کوچه‌‌ها یا امثال آن دنده عقب می‌‌روید سیستم کُند انتقال فرمان باعث می‌‌شود تا کار زیادی با آرنجتان انجام دهید ولی در سرعتهای بسیار کم فرمان به اندازه کافی نرم است.

بدست آوردن یک موقعیت رانندگی راحت برای یک بزرگسالان با قد شش فوتی نیز دشوار است، چون تنظیمات دسترسی کاملاً به اندازه کافی به سمت راننده نمی‌‌رسد.

این خودرو محور جلو در مواقع بارندگی با تلاش زیادی برای کنترل گشتاور و مایل نشدن چرخ جلو همراه است.

ترمزها فاقد پدال انتقالی پیشرفته‌‌ای هستند که از یک شاسی بلند در خانواده مدرن انتظار داریم. با چوبی در بالای پدال به قدرتی که امیدواریم هم ترمز‌‌ها بالا نمی‌‌آیند.

چرخ‌‌های 19 اینچی با سیستم کمک فنر گیج کننده، پیشروی در بسیاری مواقع را به هم می‌‌زند. در بزرگراه کمک‌‌ها می‌‌توانند به سرعت واکنش نشان دهند ولی در اطراف شهر به راحتی که باید باشند نیستند. انتقال به اتاق خشن و ناراحت کننده نیست ولی کمک فنرها به هیچ وجه بی اثر کننده و خنثی کننده کامل نیستند.

 

گارانتی و نرخ امنیتی

گارانتی پایه: 5سال یا 100,000 کیلومتر

 

چه تجهیزات امنیتی در هاوال H6 نصب شده است؟ نرخ امنیت چقدر است؟

هیچ آزمایش تصادفی روی هاوال H6 صورت نگرفته، اما این کمپانی این امید را می‌‌دهد که این مدل نمره‌‌ای شبیه مدل کوچکتر H2 دارد که در تست‌‌های سال 2017 پنج ستاره گرفت.

در مورد موارد ایمنی ملزومات کلی درآن وجود دارد، مانند شش کیسه هوا، دوربین عقب، سنسورهای پارکینگ و کنترل‌‌های الکترونیکی پایداری برای کمک به سیستم ترمز. چراغ‌‌های ال ای دی زیر چراغ اصلی (موسوم به چراغ روز) استاندارد هستند و مانیتور نقاط کور هم وجود دارد.

مجهز به استارت در شیب، و کنترل پایین آمدن از شیب هست، سیستم نظارت بر باد لاستیک و سیستم هشدار کمربند ایمنی دارد. در تست‌‌های اولیه ما چراغ‌‌های هشدار دهنده صندلی عقب (که در قسمت پایین آینه جلو بصورت کم نور قرار دارد) در همه زمان‌‌ها روشن بودند، که در شب واقعا آزار دهند است. که ظاهراً این به عنوان بخشی از یک تغییر در حال حاضر اصلاح شده است.

هاوال می گوید که فناوری ایمنی بیشتری در راه است و به روزرسانی جدیدی در سه ماهه سوم سال 2018 اضافه شده است که می تواند علاوه بر این، اخطار تصادف جلو و ترمز اضطراری خودکار را به ارمغان آورد. تا آن زمان این خودرو نسبت به مابقی هم رده‌‌ها کمی از زمان خود عقب‌‌تر است.

 

چه گارانتی ارائه می‌‌دهد؟ و چقدر هزینه دارد؟

هاوال با ضمانت پنج سال/100,000 کیلومتر در بازار عرضه شد که انتظارات این کلاس را برآورده نکرد و خریداران را با یک مدت پوشش معمول حمایت کرد.

اولین سرویس بعد از شش ماه یا 5000 کیلومتر انجام می‌‌شود و مابقی به طور منظم هر 12 ماه یا هر 10,000 کیلومتر است.

لیست خدمات هزینه دار این برند بعد از 114 ماه یا 95,000 کیلومتر تمام می‌‌شود و میانگین هزینه شرکت در هر سرویس در طی کل دوره مقدار زیادی است. منظور این است که این چیزی بیشتر از مقداری است که یک تویوتا برای نگهداری هزینه می‌‌کند (البته به طور متوسط).

 

 رای نهایی

قضاوت درباره این خودرو کار سختی است. منظور این است که شما می توانید به Haval H6 نگاه کنید و با خودتان فکر کنید، "ماشین زیبایی است، فکر می کنم در مسیر من برای رانندگی خوب به نظر می رسد". کاملا قابل درک است، به خصوص وقتی صحبت از ویژگی های برجسته مدل لوکس می‌‌شود.

اما خرید یکی از این خودروها در مقابل هیوندای توسان، هوندا CR-V ، مزدا XC-5 ، نیسان ایکس تریل یا تویوتا RAV4 ،حتی در مدل‌‌های پایه، مسلماً اشتباه خواهد بود. در صورت نیاز به خرید لوازم جانبی هاوال H6 نیز میتوانید سری به فروشگاه اینترنتی ما بزنید.

ثبت نظرات

Whatsapp
گفتگو از طریق واتس اپ
پشتیبانی فروش
پشتیبان فروش
پشتیبانی فنی
پشتیبانی فنی