ترمیم سپر خودرو با استفاده از چند راهکار ساده

ترمیم سپر خودر بر حسب جنس سپر خودرو، نوع آسیب دیدگی و شکل آن میتواند راهکارهای گوناگونی داشته باشد. برای ترمیم سپر خودریی که جنس آن از فایبرگلاس و یا کامپوزیتهای فشرده باشد راهکارهای کمی وجود دارد، ولی ترمیم سپرهای خودرویی که جنسهای پلاستیکی و یا فلزی دارند وضعیت بهتری دارند.

در این مقاله چند راهکار خانگی ساده را برای ترمیم سپر خودرو را به شما پیشنهاد میدهیم.

 

ترمیم سپر خودرو ممکن است یکی از نیازهای تعمیراتی هر راننده ای باشد. برخورد با جدولها و یا برخی از اشیا و یا تصادفات ساده خیابانی میتواند به سپر خودرو شما آسیب بزند. برای رفع ایراداتی ایجاد شده به چند نکته توجه کنید.

·         شدت آسیب دیدگی:  در برخی از موارد شدت آسیب دیدگی کم است، و با تعمیر ساده ترمیم سپر خودر ممکن میشود، اما گاهی آسیب دیدگی جدی است و به بدنه خودر نیز ضربه وارد شده است.

·        جنس سپر خورو: سپرهای خودرهای قدیمی و یا برخی از خودروهای آفرود و وانت از فلز هستند، برخی از ماشین های نسبتا جدیدتر از فایبرگلاس استفاده می کنند و در حالی که بسیاری از ماشین های جدید از پلاستیک و یا لاستیک فشرده در سپر خود بهره برده اند. ترمیم سپر خودروهایی که از جنسهای مانند فایبرگلاس ساخته شده اند نیازمند تجهیزات و مواد شیمیایی خاصی است.

·        نوع آسیب دیدگی: آسیب دیدگی میتواند به شکل پارگی، شکستگی، تورفتگی و بیرون آمدگی و یا به صورت سوراخ باشد.

اگر شدت آسیب کم باشد، و جنس سپر شما هم پلاستیکی باشد و صرفا یک تورفتگی در آن ایجاد شده باشد، میتوانید از یک راهکار ساده استفاده کنید. مقداری آب و نمک را با هم مخلوط کنید (آب و نمک جوشیده دمایی بیشتر از صد درجه ایجاد میکنند و از دمای آب جوش معمول بیشتر است)، و پس از جوشاندن با یک ظرف مانند قوی مایع ظرفشویی و یا یک قوری با دهان کوچک آب جوش را بر روی محل تو رفتگی بریزید، در عین حال با پوشیدن یک دستکش مناسب، سعی کنید که با فشار آرام انگشتان سطح تورفتگی را از پشت به بیرون فشار دهید. برای گرم کردنهای بیشتر میتوانید از سشوار هم استفاده کنید اما دمای آن بسیار کم است (قالبا 70 درجه سانتیگراد)، ولی اگر سشوار صنعتی و یا بخاری برقی استفاده کنید دما به 150 تا 300 درجه هم میرسد که مناسب است (البته مواظب تغییر رنگ آبکاری سپر باشید).



اگر این روش موثر نیفتاد برای ترمیم سپر خود باید از روشهای مناسبتر دیگری استفاده کنید که  البته خانگی نیست و به تجهیزات کارگاهی نیازمند است.

برای قسمت های  لاستیکی و پلاستیکی بدنه  نیز میتوانید از همین روش استفاده کنید ولی برای گرم کردن نمیتوانید از آب شور جوشیده شده استفاده کنید. برای ایجاد گرما میتوانید از گرمای المنت و یا گرمای یک سشوار (ترجیحا صنعتی) استفاده کنید. دقت کنید که گرما را بیش از حد بالا نبرید و اصلا از سیستمهای حرارتی شعله دار مانند فندک، گاز پیک نیک و یا دستگاه های مشعل استفاده نکنید.





برای ترمیم سپرهای پلاستیکی سطح بزرگی از دور آن را گرم کنید و بعد دمای در منطقه و نقطه آسیب دیده را بیشتر کنید. در ضمن مراقب باشید که بعد از انجام ترمیم به طور ناگهانی سپر خنک نشود، بهتر است که به آهستگی و در طی نیم ساعت دما را کم کنید، زیرا که احتمال برگشت و یا بیشتر شدن تورفتگی وجود دارد.

در سپرهای کامپوزیتی و پلی استر، بیشتر آسیب دیدگیهای به صورت شکستگی بروز پیدا میکند و برای همین قسمتهای شکسته باید، با مواد همجنس یا ترمیمی مناسب، ترمیم شوند و سپس با مکملهای شیمیایی (هاردنر) مستحکم گردد.

شناسایی کامپوزیتها و مقدار استفاده از مواد کامپوزیتی و یا مکملهای آنها فراتر از این مقاله و یک کار خانگی است و بهتر است به متخصص آن مراجعه کنید.

بعد از ترمیم استفاده از پولیش مناسب هم پیشنهاد میگردد که در مقالات بعد به بررسی آنها می پردازیم.