سپر رنگ شده بخریم یا خام ؟

هنگامی که سپر ماشین شما بر اثر تصادف نیاز به تعویض پیدا می کند ، با مراجعه به فروشگاه ها ی لوازم یدکی و یا  فروشگاه های آنلاین  ، با دو نوع سپر در بازار مواجه می شوید . سپرهای رنگ شده و سپر های خام .

سپرهای خام همانطور که از اسم شان پیداست ، سپرهایی بدون پوشش رنگ هستند ، برای خودروهای وارداتی تقریبا" تمام سپرها بصورت خام وارد می شوند و سپرهای رنگ شده ای که در بازار موجود است عموما" برای خودروهای مونتاژ داخل می باشند .

حال به این بپردازیم که برای تعویض سپر خودرو ، سپر رنگ شده بخریم یا خام ؟

سپرهای رنگ شده نسبت به سپرهای خام قیمت بیشتری دارند، اما معمولا قیمت تمام شده خرید سپر خام بعلاوه هزینه رنگی که به نقاش خودرو میپردازید از از سپر رنگ شده ی آماده بیشتر خواهد بود  ، از طرف دیگر  رنگ آمیزی سپر خام به زمانی بین 24 الی 48 ساعت  نیاز دارد  ولی سپر رنگ شده آماده ی نصب میباشد .

اما نکته با اهمیت در این خصوص  این است که ، رنگ ماشین  شما به مرور زمان ،بر اثر عوامل جوی همچون تابش نور آفتات و رطوبت هوا و یا شستشو و استفاده از مواد شوینده تغییر رنگ میدهد. ولی تغییر رنگ برای شمامحسوس نیست چون بصورت یکنواخت در تمام سطح بدنه اتفاق می افتد . 


این نکته را نیز باید بدانید که سپر رنگ شده موجود در بازار با همان کد رنگ کارخانه سازنده ماشین شما رنگ شده ، ولی به دلایلی که در بالا ذکر شده  وقتی روی ماشین نصب میشود ، متوجه ی مغایرت رنگ آن با رنگ بدنه ماشین  خود خواهید شد و این مغایرت کاملا قابل تشیخص است (اصطلاحا" خودش را نشان میدهد).

و این اول ماجرای اختلاف بین فروشنده قطعه ، نصاب سپر و شماست . از نظر تعمیرکار رنگی که به سپر زده شده با کدرنگ ماشین شما اختلاف داشته  و کد رنگ آن کد دیگری بوده  (جالب است بدانید  بیش از 30 مدل طیف مختلف فقط برای رنگ سفید در بازار موجود است ) و فروشنده اظهار میکند   کد رنگ بکار رفته در سپر ، همان کد رنگ خودروی شما است  که در دفترچه راهنمای ماشین و یا در روی پلاک زیر درب صندوق و یا سینی داخل موتور نوشته شده و برای شما چیزی که مهم است نتیجه بدست آمده میباشد.

در حقیفت ، مشکل اصلی ، تغییر رنگ خودرو بر اثر عواملی که ذکر شده و مرور زمان است که برای تمامی خودروها اتفاق می افتد و بسته به زمانی که ماشین از کارخانه خارج شده ، منطقه ی آب و هوایی و نگهداری خودرو با شدت و ضعف بیشتری همراه خواهد بوده .

به همین خاطر اگر چه قیمت سپر رنگ شده ممکن است  ارزان تر باشد و همچنین در زمان شما صرفه جویی می شود ولی بطور قطع این مغایرت رنگ ایجاد شده نه شما را راضی میکند و نه خریدار آینده ی خودروی شما را راضی خواهد کرد. 



اما چرا با وجود این مسئله مهم بازهم  سپر رنگ شده در بازار وجود دارد ؟ 

یکی از دلایل وجود سپرهای رنگ شده  در بازار ، سپرهای مازاد خط تولید خودرو سازها میباشد ( در مورد خودروهای ساخت و منتاژ داخل ) 

این سپر ها  بصورت سری و در تعداد بالا رنگ آمیزی می شود لذا هزینه ی رنگ آن کمتر از هزینه کارگاهی برای رنگ یک سپر میباشد .و این یعنی قیمت تمام شده سپر رنگ شده بصورت سری کاری کمتر از قیمت رنگ سپر بصورت تکی است و در نهایت منجر به سود آوری بیشتر برای فروشنده و به صرفه بودن کالا برای خریدار می گردد.


دلیل دیگر که میتوان ذکر کرد، وجود تقاضای بازار بعلت عدم اطلاع خریدار از مشکلی است که پس از خرید به آن بر می خورد.
قیمت مناسب تر و  زمان کمتر و نداشتن دردسر  برای پیدا کردن نقاش خوب ماشین و همچنین عدم اطلاع از مشکل پیش رو ، خریدار را به سمت تهیه سپر رنگ شده هدایت می کند و این به معنی تقضا برای خرید است.

البته اختلاف قیمت بین سپر رنگ شده و قیمت تمام شده سپر خام بعلاوه رنگ آن ، واقعا" مبلغ قابل توجهی نیست و به احتمال زیاد  صرف زمان کمتر برای تعمیر و نداشتن دردسر پیدا کردن نقاش خوب میتواند  عامل اصلی وسوسه خریداران باشد.

 حال اگر شما سپر خام تهیه کنید و یک نقاش ماشین خوب پیدا کنید ، با اطمینان میتوان گفت پس از رنگ آمیزی و نصب از نتیجه کار خرسند خواهید شد ، و چنانچه کار به خوبی انجام پذیرد تشخیص تعویض سپر در خودرو با چشم امکان پذیر نیست.


نقاش های با سابقه ، رنگ ماشین شما را با اضافه کردن رنگ های مکمل به اصطلاح می سازند و نقاش های مدرن هم با استفاده از دستگاه کامپیوتری ، رنگ ماشین شما را اسکن کرده و درصد رنگ های مکمل آن را بصورت کاملا دقیق مشخص می کنند .

در نهایت با  صرف کمی زمان و هزینه بیشتر، نتیجه ارزشمندتری حاصل خواهد شد .

امید است این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

دلتان خوش ، لبتان خندان و ایام به کام