تاریخچه برند خودروسازی برلیانس اتو
شرکت برلیانس اتو
گروه برلیانس
آتو (به طور رسمی با عنوان HuaChen Group Auto Holding Co., Ltd.) یک تولید کننده خودروی چینی است که مقر اصلی آن در شنیانگ،
لیائونینگ، چین می باشد. محصولات این شرکت عبارتند از اتومبیل و قطعات خودرو میباشد.
فعالیت اصلی این
شرکت طراحی، توسعه، ساخت و فروش خودروهای سواری می باشد که تحت نام تجاری برلیانس
به فروش می رسند.
گروه آتو
برلیانس 42.48% سهام خود را از شرکت چینی برمودا برلیانس با مسئولیت محدود گرفته
است که جزو لیست بورس اوراق بهادار فرانکفورت و هنگ کنگ می باشد.
شرکت برلیانس چینی
همچنین 50% سهام BMW برلیانس
را در اختیار داشته و با شرکت BMW یک
سرمایه گذاری مشترک برای تولید و توزیع اتومبیل های سواری BMW در سرزمین اصلی چین انجام داده است.
شرکت چینی
برلیانس 60.9% از سهام شرکت برلیانس شنیانگ Jinbei را نیز دارا می باشد که به طراحی، توسعه، ساخت و فروش مینی بوس
های تحت برند Jinbei می
پردازد.
در سال 2010
گروه آتو برلیانس و شرکت های تابع آن ظرفیت تولید سالانه شان را به 800.000 دستگاه
خودرو رسانده اند، هرچند که ممکن است ظرفیت اضافه نیز گنجانده شود. در سال 2012 این
شرکت حدود 650.000 دستگاه خودرو تولید کرده است که هشتمین تولید کننده بزرگ
خودروهای چینی نام گرفت. (تقریباً 70% از تولیدات، سدان سواری بودند)
تاریخچه شرکت برلیانس
منشا گروه
خودروسازی آتو برلیانس را که یک تولید کننده پیشرو مینی بوس در چین می باشد، می
توان به یک کارخانه دولتی نسبت داد که تحت رهبری یانگ رونگ مابین سال های 1991
یعنی سالی که یانگ اقدام به سرمایه گذاری در شرکت کرده و سال 2002 که مهاجرت نمود،
ایجاد شده بود.
در سال 2003،
شرکت BMW و برلیانس
یک قرارداد برای تولید سدان های با برند BMW در چین امضا نمودند. مدل های آن عبارتند از آئودی های گروه FAW، مرسدس بنزهای بیجینگ و لکسوس که برخی از آن ها جزو خودروهای لوکس
غربی محسوب می شوند که محبوبیت زیادی در بازار چین کسب کرده اند.
در کنار بسیاری
از خودروسازان چینی که به دنبال ورود به بازار ایالات متحده هستند، شرکت برلیانس
این برنامه را تا سال 2008 به تعویق انداخت اما اقدام به فروش خودروهایش در اروپا
نمود.
فروش این
خودروها در سال 2010 در چند کشور اروپایی متوقف گردید.
شرکت برلیانس به
دلیل ضرر و زیان اقدام به واگذاری سهام ژونگهوا در 31 دسامبر سال 2009 به سهام دار
نهایی خود یعنی گروه خودروسازی هاوچین نمود که همچنان نیز به فروش خودروهای ژونگهوا
می پردازد.
در سال 2009،
این شرکت هشتمین خودروساز بزرگ چین بود. فروش این شرکت در آن سال به بیش از
150،000 اتومبیل سواری و تقریباً 80،000 مینی بوس رسید.
در سال 2010
شرکت برلیانس یکی از ده خودروساز برتر در چین نام گرفته و رتبه نهم را به خود
اختصاص داد که نیم میلیون خودرو را به فروش رسانده بود.
این شرکت در سال
2011 حدود 523،500 خودرو کامل را تولید کرد و به لحاظ میزان تولید هشتمین رتبه را
در میان خودروسازان چینی به خود اختصاص داد. در سال 2014 نیز رده پنجم را در میان همه
خودسازان چینی به دست آورد.
شرکت های با
مالکیت و تحت نام برلیانس
·
هواسونگ
·
جینبی
·
میانیانگ
هاوروی
·
آتو سوار
·
زینورو
مدل ها
·
برلیانس BC3 (m3)
·
برلیانس C3
·
برلیانس H220
·
برلیانس H230
·
برلیانس H320
·
برلیانس H330
·
برلیانس H3
·
برلیانس H530
·
برلیانس H7
·
برلیانس V3
·
برلیانس V5
·
برلیانس ژونگهوا گراندور (BS6)
·
برلیانس
ژونگهوا جوجنی (BS4)
·
برلیانس
ژونگهوا M1
·
برلیانس
ژونگهوا تون
عملیات
شرکت های تابعه
از آن جا که این
شرکت موتورهای بنزینی و سایر قطعات خودرو را نیز تولید می کند، از این رو تولید
خودرو به طور غیر مستقیم توسط شرکت های تابعه مانند شینیانگ برلیانس جینبی و BMW برلیانس نیز انجام می گیرد که به ترتیب 33% و 50%
مالکیت شرکت برلیانس را در اختیار دارند. در ماه ژوئن سال 2011، این شرکت 33% از
مالکیت خود را به شرکت شینیانگ جینبی اعطا کرده بود .
اساس و امکانات تولید
خودروهای با
برند BMW در یک
پایگاه تولیدی در شمال شرقی چین واقع در شینیانگ تولید می شوند که در سال 2004
تکمیل شده و در حال حاضر نیز در حال کار می باشد. این شرکت ظرفیت خود را در سال
2012 به 200،000 خودرو افزایش داد.
یک پایگاه تولید موتور نیز احتمالاً در میانیانگ، استان سیچوان تاسیس خواهد شد.
سرمایه گذاری های مشترک و اتحادها
BMW برلیانس
در سال 2003، BMW و برلیانس با یکدیگر توافق کردند که خودروهای آلمانی لوکس را
در این کارخانه چینی بسازند. این سرمایه گذاری مشترک منجر به تولید BMW سری 3 و BMW سری
5 شده و تولید BMW X1 نیز
از سال 2012 آغاز گردید. موتورهای تولید داخلی به زودی در بسیاری از عرصه های
خارجی ظهور یافتند. این شرکت قصد دارد تا ظرفیت تولید خودش را تا سال 2013 به 300،000
خودرو برساند.
این خودروها
ممکن است در برخی از بازارهای دیگر با نام های متفاوتی به فروش برسند. تقریباً 60%
از قطعات مورد استفاده در ساخت BMW چینی،
از اواسط سال 2010 وارد گردید.
تویوتا
برلیانس در
اوایل دهه 1990 میلادی از تکنولوژی تویوتا برای میکروون ها استفااده کرد، با این
حال این دو شرکت سرمایه گذاری مشترکی با یکدیگر انجام نداده اند. مشارکت آن ها تنها
با عنوان
ترتیبات
قراردادی و اتحاد توصیف شده است.
سایپا
در سال 2015
شرکت برلیانس اعلام کرد که تولید مشترک با سایپا در ایران را آغاز کرده و مدل های H300 و H200 را
تحت برند بومی سایپا تولید کرده است.
فروش
به طور کلی
188،143 دستگاه برلیانس در سال 2013 در چین به فروش رسید و آن را تبدیل به 25 مین
بازار بزرگ فروش خودرو در سال نمود (و همچنین دهمین برند پر فروش چینی).
صادرات اروپایی
در سال 2007، سدان برلیانس BS6 در
تست تصادف ADAC آلمان، ضعیف
عمل کرده و تنها یکی از پنج ستاره رتبه یورو NCAP را دریافت نمود. برلیانس بدین ترتیب این خودرو را مجدداً طراحی
نمود و حداقل شصت قطعه را در این خودرو تغییر داد که در تست تصادفی که توسط Idiada اسپانیا انجام شد، سه ستاره گرفت. با این حال قیمت آن به
میزان قابل توجهی افزایش یافته و وارد کننده آن (HSO موتورز) در نوامبر 2009 ورشکست گردید. برلیانس بدین ترتیب سعی
کرد تا به تنهایی اقدام به تولید این خودرو نماید و به دلیل قیمت گذاری بالای آن و
عدم تمایل بازار برای خرید آن پس از مشاهده خرابی های واضح در تست تصادف، صادرات
آن به اروپا در آویل سال 2010 بدون هیچ برنامه ریزی اولیه متوقف گردید.
قطعات یدکی برلیانس از بخش فروشگاهی سایت قابل خرید هستند.
لطفا نظر بدهید