چگونه ترموستات خودروی خود را تعویض کنیم ؟


ابتدا با این قطعه کوچک و حساس در خودرو بیشتر آشنا شویم :


ترموستات قطعه ای  است جهت تنظيم درجه حرارت موتور اتومبيل که بطور خودكار و با همراهی  دیگر اجزاء سیستم خنک کننده خورو ، گرمای موتور را د رحد ايده آل (  حدود 85 درجه ) ثابت نگه می دارد.

براي عملكرد درست موتور، دمای آن بايد در محدوده معينی ثابت بماند، سرد بودن موتور باعث می شود روغن موتور که در حالت سرد بودن منبسط و غلیظ است  روانكاری قطعات را به خوبی انجام ندهد  و گرمای بیش  از حد آن هم باعث رقیق شدن روغن گردیده  و خاصيت روان كنندگی خود را از دست می دهد، بنا براين چنانچه دمای موتور در حدود ً 85 درجه سانتيگراد نگه داشته شود معمولا"بهترین عمل کرد آن رقم می خورد .

بیشترین فرسایش قطعات در موتور در هنگامیکه موتور سرد است  اتقاق می افتد و ترموستات در خودرو وظیفه کنترل جریان آب از رادیاتور به دور سلیندر را بعهده دارد. این شیر کنترلر مکانیکی در ابتدای شروع به کار موتور با مسدود کردن جریان آب موجب می شود موتور زودتر گرم شده و به درجه مطلوب عملکرد یعنی حدود 85 درجه برسد.

از طرفی در بیشتر خودروها ، گرمای مورد نیاز برای گرم کردن داخل کابین ، توسط بخاری و از دمای آب گردشی به دور سلیندر تامین می شود ( البته درخودروهای نسل جدید و همچنین خودروهایی که برای مناطق سردسیر طراحی شده گرمای مورد نیاز بصورت هم زمان توسط المنت های برقی که از سیستم برق رسانی خودرو استفاده می کنند و همچنین گرمای آب در جریان اطراف سلیندر استفاده می شود ) و در اینجا ترموستات خودرو به کمک بخاری داخل کابین نیز می آید. در واقع ترموستات با مسدود کردن جریان آب به رادیاتور باعث میشود آب زودتر گرم شود.


وظیفه ترموستات :


وظیفه ترموستات بستن جریان خروجی آب سیلندر به رادیاتور میباشد تا درجه آب به حدود 85 درجه برسد و سپس با باز کردن جریان آب به سمت رادیاتور موجب خنک شدن آب و برگشت آن به دور سیلندر خودرو می شو د.




محل قرار گیری ترموستات در خودرو :


بطور معمول در اکثر خودروها ترموستات سر راه شلنگ انتقال آب سیلندر به رادیاتور و در محفظه ای آلومینومی که اصطلاحا" به هوزینگ ترموستات می گویند قرار دارد که از دو قسمت پایه و درب ترموستات تشکیل شده است.


روش امتحان عمل کرد صحیح ترموستات :


هنگامی که موتور کاملا" سرد است ماشین را استارت زده و  دست خود را بر روی شلنگ ارتباطی از هوزینک  ترموستات به رادیاتور قرار دهید. اگر ترموستات درست عمل کند ابتدا برای چند دقیقه باید شلنگ سرد بماند و سپس شلنگ باید یکباره کاملا گرم شود .

چنانچه از ابتدا شلنگ بصورت کم کم گرم شود به این معنی است که ترموستات درست عمل نکرده و آب درجریان است و کم کم با گرم شدن آب شلنگ هم گرم می شود . و همچنین چنانچه بعد از گذشت چند دقیقه همچنان شلنگ ارتباطی سرد بماند و گرم نشود بدین معنی است که یا ترموستات  ترموستات درست عمل نکرده ومسیر جریان آب را باز نمی کند و یا واترپمپ درست عمل نمی کند که دراین صورت باید آمپر آب نیز بسرعت از حد معمول بالاتر برود .


روش تعویض ترموستات:


نکات مهم و ضروری که در صورت تعویض ترموستات باید حتما" رعایت شود .

توجه 1 : حتما فقط هنگامی که موتور کاملا" سرد است اقدام به تعویض ترموستات کنید.

توجه 2 : حتما"  ترموستات مختص مدل خودروی خود تهیه و استفاده کنید ( بکار بردن ترموستات های مشابه اگرچه ممکن است در هنگام تعویض از نظر نسب و بستن قطعه در خودرو مشکلی نداشته باشد ولی بسیار محتمل است که سیستم عملکردی مدل جایگزین با مورد اصلی متفاوت باشد )

توجه 3 : درجه حک شده بر روی ترموستات که بر روی خودروی شما نصب بوده را با ترموستات جاگزین کنترل نمایید که هردو عدد همسان باشد .

توجه 4 : هنگام باز کردن و برداشتن ترموستات معیوب از جای خود به جهت قرارگیری ترموستات دقت فرمایید که هنگام جایگزینی ترموستات جدید اشتباهی رخ ندهد و ترموستات معکوس در جای خود قرار نگیرد.


ابتدا باید بست شلنگ متصل به درب ترموستات را باز کرده و سپس پیچ های اطراف درب ترموستات را باز گنید ، وقتی درب ترموستات را بردارید قسمت سر ترمستات در زیر آن آن نمایان می شود و قسمت انتهایی آن در لوله قرار دارد .



ترموستات را ازجای خود خارج کرده و سپس داخل لوله را با یک دستمال مسدود کرده و با استفاده از یک برس پلاستیکی یا مسواک داخل درب ترموستات و همچنین شلنگ بالایی  رادیاتور را جرم گیری نمایید .




تست ترموستات :

ترموستات معیوب را در یک ظرف فلزی آب توسط یک چوب و نخ معلق قرار داده و یک دماسنج آشپزخانه را در داخل ظرف فلزی قرار دهید ( ترموستات نباید با ظرف در تماس باشد ) سپس ظرف فلزی را حرارت دهید . اگر ترموستات سالم باشد وقتی درجه آب به درجه نوشته شده بر روی ترموستات برسد باید با اختلاف 2 تا 3 درجه  عمل کرده و  باز شود در غیر این صورت ترموستات معیوب است و باید تعویض شود.

معمولا" به همراه ترموستات یک اورینگ یا واشر لاستیکی ارئه میشود ، برای نصب ترموستات جدید ابتدا دستمالی که برای مسدود کردن لوله جهت جلوگیری ریزش رسوبات بر اثر تمیز کردن محفظه بکار برده بودید را خارج کرده و و سپس اورینگ یا واشر را در جای  خود قرار دهید و در آخر با توجه به سمت نصب ترموستات آن را در جای خود قرار دهید .




سپس  پیچ ها را دوباره در جای خود بسته و شلنگ رادیاتور را در جای خود بر روی درب ترموستات قرار داده و بست آن را محکم کنید .

در آخر در صورت سرد بودن موتور با استفاده از روشی که قبلا توضیح داده شد موتور را روشن کرده و دمای شلنگ سیلندر به رادیاتور را کنترل نماید تا از درست عملکردن ترموستات جدید و جایگزین اطمینان حاصل نمایید.

لازم به توضیح است ترموستات یکی از اجزاء سیستم خنک کننده درخودرو میباشد ، در صورت برطرف نشدن مشکل شما میبایست واترپمپ خودرو و رادیاتور و همچنین شلنگ ها و لوله های ارتباطی سیستم خنک کننده را کنترل فرمایید که در مقالات بعدی نحوه چک کردن این قطعات نیز بصورت مشروح توضیح داده خواهد شد.

امیدوارم مطالب ذکر شده مفید واقع شده باشد .

از اینکه فروشگاه اینترنتی ydpshop  را مورد توجه قرار داده ای بسیار متشکریم