اگر بخت با شما یار باشد، صدای سوت کشیدن یا جیر جیر کردنی که شما صبح ها و به ویژه بعد از بارش باران یا برف و به هنگام ترمز کردن می¬شنوید فقط یک زَنگ¬زدگی سطحی است که در اثر ساییده شدن لنت ها به دیسک ترمز از سطح آن کَنده می¬شود. این صدا همچنین می-تواند در نتیجه رطوبت و گردوخاکی باشد که معمولاً روی دیسک ترمز می¬نشیند، که می¬تواند در اثر عرق کردن دیسک در هوای بسیار مرطوب ایجاد شود.اگر صدای سوت کشیدن بعد از چند بار ترمز کردن برطرف شد جای هیچ نگرانی نیست.

اگر صدا بیشتر و یا همه¬ی مواقعی که ترمز می¬کنید به گوش برسد ،و یا در حین رانندگی صدای سوت ممتد بشنوید، مشکل جدی است و رفع آن برایتان گرانتر تمام خواهد شد.

سیستم ترمز خودرو دارای نوعی نشانگرِ اتمام لنت است که با سوت کشیدن بلند و مداوم به شما اطلاع می¬دهد که زمان تعویض لنت¬ها فرا رسیده است. با خورده شدن لنت¬ها و لاغر شدنشان، یک قطعه فلزی باریک با سطح دیسک ترمز تماس پیدا می¬کند تا به شما زمان تعویض لنت را هشدار دهد. عملکرد این قطعه فلزی و دیسک ترمز را می¬توان به سوزن و صفحه¬ی گرامافون تشبیه کرد.(بعضی نشانگرهای اتمامِ لنت ممکن است عملکردی متفاوت داشته باشند و فقط در هنگام ترمز کردن به صدا دربیایند.)

انواع دیگر از سوت کشیدن و جیر جیر کردن¬ها نیاز به بازدید و عیب¬یابی خواهد داشت که احتمالاً نیاز به روغن¬کاری، تمیزکاری، تنظیم و یا حتی قطعات جدید باشد. در بسیاری از موارد قطعات فرسوده و یا شُل شده مسبب این صداها هستند.

به عنوان مثال، دیسک ترمز تاب خورده هنگام ترمز گرفتن اجازه تماس کامل لنت¬ها به دیسک را نمی¬دهد که می¬تواند منجر به ایجاد صدا و لرزش شود. چنین چیزی در مورد لنت¬ها نیز صادق است، در صورتی که خوردگی لنت¬ها به صورت یک¬دست نباشد، لنت¬ها نمی¬توانند به صورت کامل روی دیسک ترمز بخوابند و صدای جیر جیر به گوش خواهد رسید. احتمال دیگر این است که لنت¬ها در جای خود محکم نیستند و یا اینکه قطعه فلزی که اصلاحاً شیم خوانده می¬شود و مابین لنت و کالیپر قرار می¬گیرد دچاره پوسیدگی شده و در جای خودش شُل شده باشد.

و بلاخره به خود لنت¬ها می¬رسیم. بعضی از مکانیک¬ها هشدار می¬دهند که لنت¬های ارزان قیمت در مقایسه با لنت¬های گرانتر صدای بیشتری دارند. در ضمن، سفتی و یا شُل بودن کالیپر نیز می¬تواند باعث ایجاد صدا شود.

از آنجایی که موارد متعددی می¬توانند باعث سوت کشیدن ترمزها شوند و اینکه ترمز خودرو یک بخش حیاتی در امنیت خودوراست، بهتر است که یک حرفه¬ای ترمز خودروی شما بررسی کرده و عیب¬یابی کند.

صدای خوردگی به این معناست که لنت¬ها به پایان کار خود رسیده¬اند و صفحات نگهدارنده که لنت¬ها روی آنها سوار می¬شوند به دیسک ترمز ساییده می¬شوند. این تماس فلز به فلز به این معناست که دیسک ترمز نیز نیاز به تعویض خواهد داشت و احتمالاً چندین علامت هشدار قبلی را ندید گرفته¬اید.