مهمترین قطعات خودرو و آشنایی با عملکرد آنها
شما واقعا چقدر دربارهی کارکرد داخلی ماشین خود میدانید؟ آیا به محض باز شدن کاپوت اتومبیل، چشمانتان برق میزند؟ آیا میتوانید دینام را از رادیاتور تشخیص دهید؟
بسیاری از رانندگانی که عاشق دست به فرمان شدن هستند، هیچ اطلاعی از آنچه در کاپوت رخ میدهد، ندارند.
برای افزایش سرعت شما، این راهنمای نهایی کاملی برای قطعات ضروری خودرو در یک ماشین سوختی است. درک کنید که آنها چه کاری میکنند، چگونه ممکن است دچار خطا شوند و چگونه شما باید آن را تعمیر کنید.
باتری
باتری ماشین چیست؟
یکی از مهمترین قطعات سیستم الکتریکی خودروی شما، باتری است که با چرخاندن کلید احتراق، سبب روشن شدن موتور میشود. باتری سبب فراهم کردن یک منبع پشتیبان برای توان در تجهیزات الکترونیکی ماشین میشود و به دینام کمک میکند.
مشکلات باتری ماشین
متاسفانه، باتری میتواند دچار خطاهای زیادی شود، بنابراین بهتر است که بدانید که در صورت رخداد بدترین اتفاق ممکن، چه باید کرد.
اگر ماشینتان روشن نمیشود، میتواند به معنای خوابیدن باتری باشد. موتور خود را از طریق خودروی دیگر یا با استفاده از جامپ استارتر، روشن کنید و این گونه باتری شما مجددا در طول سفر، شارژ خواهد شد. هرچه سفر طولانیتر باشد، مقدار بیشتری شارژ میشود.
با این حال، اگر روشن شود، شما نیاز دارید که بدانید چرا باتری در ابتدا خالی شدهاست. دلایل متعددی میتواند وجود داشتهباشد، که معمولترین آنها روشن ماندن چراغها و در نتیجه تخلیهی باتری است.
در غیر این صورت، تخلیه میتواند از جای دیگر در سیستم الکتریکی ماشین باشد یا البته، باتری خودش ممکن است خراب بوده و نتواند شارژ نگه دارد. بنابراین ارزشمند است که باتری و سیستم شارژ را تست کرد که شامل چک کردن هر تخلیهی اضافی در سیستم نیز میشود.
عدم استفاده از باتری، یکی از دلایل خوابیدن باتری بعد از گذشت زمان است؛ بنابراین اگر خودرویی، مانند یک ماشین کلاسیک دارید و مداوم از آن، استفاده نکرده و آن را برای استفاده در شرایط خاص، نگه داشتهاید، خرید یک شارژر یا تهویهکننده باتری، ارزشمند است. این دستگاهها به شما کمک میکنند تا باتری را پر نگه داشته و از سولفات شدن باتری بر اثر عدم فعالیت طولانیمدت، جلوگیری کنید.
کارشناس پیشنهاد کنند که حدودا هر 3 تا 5 سال، باتری ماشین خود را تعویض کنید.
آیا خودم میتوانم باتری ماشین را تعمیر کنم؟
شما خودتان نمیتوانید باتری را تعمیر کنید، اما قادر خواهید بود که آن را شارژ یا جامپ استارت کرده یا در صورت خرابی و معیوب بودن، آن را تعویض کنید.
دلکو
دلکوی ماشین چیست؟
آنها در هنگام نیاز، ولتاژ بالا را از سیمپیچ احتراق به شمعهای موتور انتقال میدهند. اگرچه بسیاری از ماشینهای مدرن، دلکو ندارند، برای آنهایی که دارند، بخش اصلی فرایند احتراق است.
مشکلات دلکوی ماشین
همانند فرایند سایش، محتملترین چیزی که سبب خرابی دلکو میشود، جمعآوری زباله و دودههای موتور در آن است. مطمئن شوید که آن را مرتبا تمیز میکنید.
آیا خودم میتوانم دلکوی ماشین را تعمیر کنم؟
ممکن است تنها سرپوش دلکو نیاز به تعمیر داشتهباشد که به راحتی انجام میشود. با این حال، مکانیکها پیشنهاد میکنند که بدون توجه به شرایط، سرپوش دلکو و روتور، به صورت همزمان تعویض شوند.
دینام
دینام ماشین چیست؟
درحالیکه باتری مسئول روشن کردن ماشین شماست، دینام، سایر اجزای الکترونیکی، مانند چراغهای جلو و برفپاککنها را که به ماشین شما در طول حرکت کمک میکنند، روشن میکند. همچنین، دینام باتری را به صورت شارژ نگه میدارد.
مشکلات دینام ماشین
با توجه به اهمیت دینام، چیزهای زیادی میتوانند منجر به خرابی آن شود. یک دینام سوخته به معنی روشن شدن چراغ هشدار باتری، توقف باتری و خاموش شدن ماشین میشود.
متاسفانه شما ممکن است هشدار چندانی دربارهی از بین رفتن دینام، دریافت نکنید، اما خوشبتانه تنها یک قطعه است که باید تعویض کنید، بنابراین، مجبور به تعویض کل آن نیستید.
مشکلات مرتبط با دینام، شامل فرسوده یا لق شدن تسمه ها، فرسودگی یاتاقان و کابل هاست.
آیا خودم میتوانم دینام ماشین را تعمیر کنم؟
در صورت داشتن ابزارهای لازم و علم کافی برای انجام دادن کار، تعویض دینام در مدلهای قدیمیتر میتواند ساده باشد، اما در سایر مدلها، تنها کار تعمیرگاهها است.
در هنگام تعویض دینام، خطرات ایمنی وجود دارد، بنابراین قبل از شروع کار، شما باید از توانایی خود در انجام آن، مطمئن باشید.
رادیاتور
رادیاتور ماشین چیست؟
رادیاتور که یک بخش اصلی سیسیتم خنکسازی موتور است، از ماشین شما در مقابل گرمای بیش از حد، با استفاده از خنک کردن هوای داغ موتور و قبل از برگشت مجدد آن، محافظت میکند.
مشکلات رادیاتور ماشین
خوشبختانه رادیاتورها، به طور متوسط، حدود یک دهه دوام میآورند. البته این به این معنا نیست که شما قطعا دچار مشکل نخواهید شد؛ زیرا نشتی، زنگزدگی، گرمای بیش از حد و مواد معدنی میتوانند سبب ایجاد خرابی در آن شوند.
اگر ترموستات شما، دمای بالایی را نشان میدهد یا اگر مایع خنککننده، از زیر ماشین در حال نشتی است، اینها میتوانند نشانهی این باشند که رادیاتور شما دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر دارد.
آیا خودم میتوانم رادیاتور ماشین را تعمیر کنم؟
بستگی دارد. اگر سطح مایع خنککنندهی شما پایین است، مقدار آن را افزایش دهید.
با این حال، اگر رادیاتور شما در حال نشتی است، بهترین و سادهترین کار، جایگزینی آن با یک رادیاتور جدید است و این کار به یک فرد حرفهای نیاز دارد، بنابراین، یک تعمیرگاه محلی پیدا کنید.
ترموستات
ترموستات ماشین چیست؟
همانند ترموستات موجود در خانه، ترموستات ماشین نیز، به شما در تنظیم دمای موتور و در صورت نیاز، مدیریت جریان خنککننده کمک میکند تا موتور شما را سریعتر گرم کرده و در صورت گرمای بیش از حد، سریعتر خنک کند.
مشکلات ترموستات ماشین
معمولا ترموستاتها دارای دو مشکل هستند، آنها یا در حالت باز یا در حالت بسته، گیر میکنند.
چنانچه ترموستات در حالت بسته گیر کند، شما سریعتر مطلع خواهید شد؛ زیرا دماسنج ماشین سریعا قرمز شده و در صورت تداوم رانندگی، در عرض چند دقیقه، به موتور خود، آسیب جدی وارد خواهید کرد.
هر مشکلی که ترموستات شما دارد، شما باید در اسرع وقت، آن را تعویض کنید؛ زیرا شما قطعا نمیخواهید که با یک ترموستات معیوب، جابجا شوید، حتی اگر بازرسی اولیهی آن، چندان بد نباشد.
آیا خودم میتوانم ترموستات ماشین را تعمیر کنم؟
تعویض ترموستات در ماشینهای مدرن، باید به تعمیرگاههای حرفهای واگذار شود.
شمع موتور (فقط موتورهای بنزینی)
شمع موتور چیست؟
شمع موتور، بخشی از سیستم احتراق ماشین شماست. جرقه را فراهم کرده که منجر به احتراق موتور شده و به ماشین شما، اجازهی حرکت میدهد.
مشکلات شمع موتور
شمع موتور که قسمت مهمی از ماشین شماست، دچار سایش و فرسودگی زیادی میشود و الکترودهای درون آن، با گذشت زمان فرسوده میشوند. به عنوان یک قاعدهی کلی، مکانیکها پیشنهاد میدهند که هر 45000 کیلومتر، آنها را تعویض کنید.
اگر روغن در ماشین شما نشت کند، شمع موتور نیز، آسیب میبیند، بنابراین اگر قبل از طی کردن 45000 کیلومتر، شروع به خراب شدن کردند، این میتواند نشانهای برای وجود یک مشکل اساسی دیگر باشد.
آیا خودم میتوانم شمع موتور را تعمیر کنم؟
اگر ابزارهای درست را دارید، از جمله آچار گشتاور، آچار سوکت کلید شمع، تیغههای حسگر و غیره می توانید شمع موتور جدید را خودتان تعویض کنید.
در ابتدا شاغول HT را برداشته و پس از باز کردن سر آن، آن را کاملا تمیز کنید. شکاف الکترود شمعهای جدید را با استفاده از تیغههای حسگر بررسی کرده و مجددا آنها را متصل کنید.
سیمپیچ احتراق
سیمپیچ احتراق چیست؟
یکی دیگر از بخشهای مهم سیستم احتراق ماشین شما، سیمپیچ احتراق است که ولتاژ بالا (حدود 30000 ولت) را برای شمع موتور شما، به جهت ایجاد جرقه، تامین میکند.
مشکلات سیمپیچ احتراق
اگر ماشین شما، به مقدار زیادی دچار احتراق ناقص یا خاموش شدن میشود، این میتواند نشانگر خرابی سیمپیچ احتراق باشد که سبب احتراق شمع موتور، به صورت غیرمنظم میشود.
اگرچه مکانیکها پیشنهاد میدهند که هر 150000 کیلومتر، سیمپیچ احتراق را عوض کنید، همانند شمعهای موتور، سیمپیچهای احتراق نسبت به سایش و فرسایش حساس بوده و یک سیمپیچ معیوب میتواند نشاندهندهی یک آسیب وارده به دلیل نشتی مایع در موتور باشد.
آیا خودم میتوانم سیمپیچ احتراق را تعمیر کنم؟
اگر نوع سیمپیچ شما، همانند تصویر بالا، به گونهای است که به سادگی درون شمع موتور، جا میرود (گاهی با نام سیمپیچ در هر شاخه شناخته میشوند)، پس خودتان میتوانید تعمیر کنید؛ زیرا تقریبا آسان است که اتصال آن را جدا کرده و واحد سیمپیچ را درآورید. اگر خودروی شما دارای نوع دیگری از سیستم سیمپیچ احتراق است، پس باید توسط یک تکنسین ماهر، تعویض شود.
لاستیکها
لاستیکها چه هستند؟
لاستیکهای ماشین، حلقههای لاستیکی و پربادی هستند که چرخهای شما را احاطه میکنند. آنها تنها نقطهی اتصال ماشین شما با جاده هستند و روزانه با دردسرهایی مانند حفرهها و حاشیه های تیز، مواجه میشوند، بنابراین، باید مراقب آنها باشید.
مشکلات لاستیک
تمام وزن ماشین شما توسط فشار هوای موجود در لاستیکها، تحمل میشود و کارشناسان پیشبینی میکنند در صورت عدم نگهداری صحیح، آنها میتوانند از نظر مسافت پیمودهشده بر هر مخزن، حدود 3 درصد هزینه اضافی به بار آورند.
یک لاستیک کمباد یا خالی، میتواند مشکل جدیای باشد، اما اگر به صورت مناسب، آنها را نگهداری کرده و به محض دیدن علامتهای ساییدگی، آنها را تعویض کنید، میتوانید از این مشکلات، اجتناب کنید. اطمینان حاصل کنید که همواره در موارد ضروری، یک لاستیک یدک به همراه خود داشتهباشید.
آیا خودم میتوانم لاستیک را تعمیر کنم؟
اگر بدانید که باید چه کاری کنید، تعویض لاستیک، کار آسانی است. این ده مرحله جهت چگونگی تعویض لاستیک را دنبال کرده و در نتیجه، شما سریعا میتوانید به مسیر خود بازگردید.
خیلی مطمئن نیستید؟ اطلاعات خود را وارد کرده تا لاستیک درست را پیدا کنید، سپس، یک تعمیرگاه محلی بیابید تا آن را جا بزند.
لاستیک یدک
لاستیک یدک چیست؟
لاستیک یدک که معمولا در صندوق عقب ماشین قرار میگیرد، در دو اندازهی کامل و فشرده یا «ذخیرهکنندهی فضا» وجود دارد که جهت جایگزینی فوری، در صورت کمباد شدن یا خرابی یکی از لاستیکها، حمل میشود.
مشکلات لاستیک یدک
اگر از یدک فشرده استفاده میکنید، اکثر تولیدکنندگان پیشنهاد میکنند که تنها فواصل محدودی را با سرعتهای کمتر از 50 مایل بر ساعت با آن، برانید؛ زیرا برای استفادهی طولانی طراحی نشدهاند.
زمانیکه از یک یدک استفاده میکنید، باید در اسرع وقت، لاستیک یدک دیگری جایگزین کنید تا مطمئن شوید که در صورت کمباد یا سوراخ شدن یک لاستیک، یک جایگزین سالم دارید.
آیا خودم میتوانم لاستیک یدک را تعمیر کنم؟
گرفتن یک لاستیک یدک، آسان است، تنها چرخ یدک را به نمایندگی لاستیک یا تعمیرگاه محلی خود، که میتوانند آن را تامین کرده و جا بزنند، ببرید.
کمک فنرها
کمک فنرها چه هستند؟
کمکفنرها یکی از بخشهای مهم سوسپانسیون هستند و کاری را میکنند که اسمشان نشان میدهد: آنها فنرها را در هنگام ضربات ناگهانی، حفرهها و سایر خرابیهای جادهای جذب میکنند تا لاستیکهای شما را همواره در اتصال با زمین، نگه دارند. همچنین، امکان تجربهی رانندگی راحت را برای شما و مسافران شما، فراهم میکند.
مشکلات کمک فنر
اگر ماشین شما، در هنگام رانندگی میلرزد یا ایجاد صدا میکند یا در هنگام ترمز، تمایل دارد به یک طرف کشیدهشود، شما ممکن است در کمکفنرها مشکلاتی داشتهباشید و باید در اسرع وقت، آنها را بررسی کنید.
این مسئله میتواند به چیز سادهای مانند ساییدگی یا فرسودگی مرتبط بوده یا علامت پارگی و نشتی درون خود کمکفنر باشد.
آیا خودم میتوانم کمک فنر را تعمیر کنم؟
اگرچه تعمیر کمکفنرهای معیوب، محتمل به نظر میرسد، مکانیکها پیشنهاد میدهند که هر چهار تای آن را با یکدیگر تعویض کرده تا مطمئن شوید که خودروی شما، در حالت تعادل قرار دارد.
کمکفنرها باید توسط یک تکنسین ماهر در مراکز تعمیر یا تعمیرگاههای حرفهای تعویض شوند. آنها معمولا برای اطمینان از دارا بودن مشخصات برابر، به صورت جفت هستند.
برای جلوگیری از ریسک، از یک فرد حرفهای بخواهید تا به آنها نگاهی بیندازد.
ترمزها
ترمزها چه هستند؟
به وضوح، یکی از مهمترین مشخصههای ایمنی ماشین، ترمزها هستند که در هنگام اعمال فشار روی پدال، سرعت ماشین را کم کرده یا آن را متوقف میکنند.
مشکلات ترمز
یک سیستم ترمزگیری معمول، متشکل از دیسک ترمز (یا روتور)، یک ترمزگیر و یک جفت لنت ترمز برای هر چرخ خودرو است (بعضی خودروها ممکن است برای چرخهای عقب، دارای لنت ترمز طبلی باشند).
مشکلات احتمالی برای ترمز میتواند از چیز سادهای، مانند کم بودن مایع ترمز، باشد تا گیر کردن ترمزگیر که شما به سبب آن، متوجه کشیده شدن خودرو به یک طرف جاده، در هنگام ترمزگیری میشوید.
رایجترین مشکل سیستم ترمز، احتمالا از لنتهای ترمز نشأت میگیرند که مکانیکها پیشنهاد میکنند که هر 40000 کیلومتر، آنها را تعویض کنید.
مشکلات ترمز، به چگونگی راندن خودرو به شدت وابسته است؛ ترمزگیریهای محکم و سنگین، طول عمر لنت ترمز را به اندازهی قابل توجهی کم میکند. اگر لنتها در زمان درست، تعویض نشوند، دیسکهای ترمز نیز، باید تعویض شوند.
سرویس منظم به شما کمک میکند تا کارکرد سیستم ترمز خود را به درستی حفظ کنید. کتابچهی خود را بررسی کرده یا برای اطلاعات بیشتر، با نمایندگی مشورت کنید.
آیا خودم میتوانم ترمزها را تعمیر کنم؟
بستگی به نوع مشکل آنها دارد. اگر مایع ترمز شما، در حال کم شدن است، به سادگی میتوان سطح آن را افزایش داد، اما تعویض لنتها یا دیسکهای ترمز به مهارتها و علم خاص، همراه با تجهیزات ویژه نیاز دارد و باید به تکنسینهای حرفهای سپرده شود. راهنمای ما را دربارهی چگونگی تعویض لنتهای ترمز ببینید.
اگر فکر میکنید خرابی بزرگتری وجود دارد، باید در اسرع وقت، ماشین خود را جهت بررسی به تعمیرگاه ببرید. ترمزها، مشخصههای امنیتی ضروری هستند و چنانچه این سیستم به درستی کار نکند، خودتان و دیگران را در معرض خطر قرار خواهید داد.
فیلتر هوا
فیلتر هوای موتور چیست؟
فیلتر هوا موتور از ورود هر گونه گرد و غبار و زباله به درون موتور جلوگیری میکند و نباید با فیلتر هوای اتاق، که ورود گرد و خاک و آلودگی را از طریق A/C و دریچهی گرما به درون اتاق متوقف میسازد، اشتباه گرفته شود.
مشکلات فیلتر هوای موتور
با گذشت زمان، فیلترهای هوا با گرد و خاک و آلودگی، مسدود میشوند و یک فیلتر مسدودشده میتواند علائم مختلفی، مانند کاهش مصرف سوخت، صداهای غیرمعمول موتور و دود سیاه از لولهی اگزوز داشتهباشد.
به طور متوسط، یک فیلتر هوا تا حدود 45000 کیلومتر یا سه سال (به هر کدام که زودتر برسد)، قبل از اینکه به تعویض نیاز داشتهباشد، دوام میآورد، با این حال، رانندگی زیاد در ترافیک سنگین، سبب کاهش قابل توجه این زمان میشود.
آیا خودم میتوانم فیلتر هوای ماشین را تعمیر کنم؟
بله، اگر فکر میکنید به تعویض فیلتر نیاز دارید، به سادگی مکان فیلتر را بیابید (معمولا در جعبهی سیاه زیر کاپوت است) و آن را درآورید، ضمنا قبل از جایگزینی آن و بستن جعبه، به چگونگی جاگیری آن، توجه کنید.
کتابچهی خودروی خود را برای دستورالعملها چک کرده و مطمئن شوید که قطعهی درست را برای خودرو استفاده کنید.
مبدل کاتالیزوری
مبدل کاتالیزوری چیست؟
مبدلهای کاتالیزوری یا کاتالیست، اساسا دودهای اگزوز را تمیز کرده و هیدروکربن، کربن مونوکسید و نیتروژن مضری را که به وسیلهی لولهی اگزوز به اتمسفر فرستاده میشود، کاهش میدهد.
مشکلات مبدل کاتالیزوری
مبدلهای کاتالیزوری معمولا برای بیشتر از ده سال دوام میآورند، اما آنها میتوانند به دلیل خطاهای مختلف در سیستم مدیریت موتور، آلوده، مسدود یا بیش از حد، داغ شوند. این میتواند سبب شود که مبدل کاتالیزوری، جریان گازهایی را که از طریق اگزوز رد میشوند، محدود کرده و بازده موتور شما پایین آید؛ در نتیجه سبب عملکرد کند موتور و حتی ازکارافتادگی آن شود.
اکثر ماشینهای مدرن، سیستم تشخیص روی صفحه دارند که بدین معناست که در هنگام خطا، یک چراغ هشدار روی داشبورد، چشمک میزند.
در بیشتر موارد، چنانچه عملکرد موتور، به شدت پایین نیامده باشد، میتوانید به رانندگی ادامه دهید، اما باید در اسرع وقت، آن را به نمایندگی یا تعمیرگاه حرفهای، جهت بررسی ببرید. علاوه بر این، گازهای ساطع شده از اگزوز در طول فرایند MOT چک می شوند و در صورت قرار داشتن در زیر مقدار مینیمم، در تست شکست میخورند.
آیا خودم میتوانم مبدل کاتالیزوری را تعمیر کنم؟
خیر، چنانچه مبدل کاتالیزوری خراب یا آسیبدیده است، به تعویض نیاز دارد. اما شما میتوانید به حفظ عملکرد آن، به وسیلهی محصولات ویژهای که برای این کار طراحی شدهاند، همانند پاککنندهی سیستم سوخت، کمک کنید.
کلاچ
کلاچ چیست؟
برای خودروهای با انتقال دستی، کلاچ، موتور و جعبه انتقال را متصل کرده تا مطمئن شود که ماشین، از طریق چرخدندهها، به صورت روان حرکت میکند. خودروهای دارای انتقال اتوماتیک، مکانیزم دیگری برای این کار دارند.
مشکلات کلاچ
علائم معمول خرابی کلاچ، عبارتند از: لغزش (یعنی از دست دادن لحظهای شتاب)، ایجاد صدای شبیه به جیغ، سختی در انتخاب یا تعویض دنده یا نرم یا سفت بودن کلاچ.
آیا خودم میتوانم کلاچ را تعمیر کنم؟
جدای از بالا بردن سطح مخزن مایع کلاچ (اگر کلاچ هیدرولیک دارید)، تقریبا تعمیرات مرتبط با کلاچ بسیار کمی را خودتان میتوانید انجام دهید. تعویض کلاچ، نوعی تعمیر تخصصی است و باید به یک تعمیرگاه قابل اعتماد سپردهشود.
داشتن کلاچ معیوب، یکی از معمولترین دلایل برای از کار افتادن ماشین است.
جعبه دنده
جعبه دنده چیست؟
جعبه دنده، که به عنوان جعبه انتقال نیز شناخته میشود، توان تولید شده توسط موتور را از طریق مجموعهای از دندهها، به چرخها منتقل میکند.
مشکلات جعبه دنده
خطاهای مختلفی میتواند در جعبه دنده رخ دهد، اما معمولا به علت ساییدگی کلی دندهها یا مکانیزمها و در دندههای اتوماتیک، به دلیل مایع انتقال است.
اگر خرابی از مایع باشد، میتواند به دلیل کم شدن سطح آن و یا نشتی باشد. اگر مایع را به صورت منظم، عوض نمیکنید، میتواند منجر به ایجاد یک خط انتقال مسدود و در نتیجه مشکلات دیگر شود.
آیا خودم میتوانم جعبه دنده را تعمیر کنم؟
به دلیل طراحی و ساخت جعبه دندهها، تقریبا هیچ راهی برای تعمیرهای خانگی وجود ندارد. همانند سایر اجزای اصلی، سرویس منظم، راهکار اصلی برای جلوگیری از رخ دادن مشکلات و خطاهای زودرس است.
پمپ آب
پمپ آب ماشین چیست؟
پمپ آب، بخشی از سیستم خنککنندهی موتور است که خنککننده را درون موتور (جایی که گرما را جذب میکند) و از طریق رادیاتور (جایی که گرما را پراکنده میکند) به گردش درمیآورد. این قطعه، موتور را در دمای بهینهی خود، قرار داده و از گرمای بیش از حد آن، جلوگیری میکند.
مشکلات پمپ آب ماشین
پمپهای آب، چه از نوع مکانیکی و چه الکتریکی، مستعد خرابی، خصوصا در خودروهای با مسافت پیمودهشدهی زیاد، هستند.
خرابیهای معمول، شامل نشتی از سیمها و مهرههای خراب یا شکستگی هستند. هر یک از این مشکلات، بدین معناست که شما به پمپ جدید و مخزن خنککنندهی نو نیاز دارید تا به جاده برگردید.
آیا خودم میتوانم پمپ آب را تعمیر کنم؟
در خودروهای مدرن، تعویض پمپ آب، کار سادهای نیست و اغلب به وسایل خاصی نیاز دارد، بنابراین بهتر است که آن را به حرفهایها واگذار کنید.
کمپرسور تهویهی هوا
کمپرسور تهویهی هوا چیست؟
کمپرسور هوا که یک بخش اصلی سیستم تهویهی هواست، خنککننده را قبل از رفتن به داخل کندانسور، فشرده کرده و به نک کردن هوای داخل کابین کمک میکند.
مشکلات کمپرسور تهویهی هوا
اگر مشکلی با سیستم A/C دارد، احتمالا به دلیل نشتی باشد. با این حال، اگر نشتی وجود ندارد، بدین معناست که کمپرسور به درستی کار نمیکند.
متاسفانه، کمپرسور میتواند دچار خطای کمپرسور شود و این مشکلات، احتمالا به این معناست که شما به یک واحد کمپرسور جدید نیاز دارید.
آیا خودم میتوانم کمپرسور تهویهی هوا را تعمیر کنم؟
خبر خوب این است که کمپرسورهای A/C معمولا به اندازهی طول عمر ماشین دوام میآورند. اما خبر بد این است که تعمیر این قطعه توسط خودتان، میتواند بسیار پیچیده باشد؛ بنابراین بهتر است که آن را به یک تعمیرگاه حرفهای بسپرید.
لطفا نظر بدهید