واشر سر سیلندر چیست؟
واشر سیلندر یکی از قسمت های اصلی یک ماشین است و در موتور ماشین یافت می شود. این قسمت اساسی، بین سرسیلندر و بدنه موتور- که غالبا بدنه سیلندر نامیده می شود- در موتور ماشین قرار گرفته است.
وظیفه اش این است که، فشار ایجاد شده در داخل موتور را از طریق فرایند احتراق سوخت در داخل خود موتور حفظ کرده و به طور موثری مانع از ضربه زدن موتور به قطعات دیگر می شود.
واشر سیلندر این اطمینان را می دهد که فرایند احتراق درونی به طور صحیحی در داخل موتور انجام می شود و اطمینان حاصل می کند که سرسیلندرها- که مقدار نیروی زیادی را هنگام فشار دادن سوخت ایجاد میکنند تا باعث احتراقش شوند- به سایر قسمت های داخلی دیگر صدمه نمی زنند. همچنین از اختلاط روغن و خنک کننده وقتی که هر دو مایع از بدنه موتور به طرف سرسیلندر روانه می شوند، جلوگیری می کند.
این یک عمل فشاری است
این گفته از این واقعیت می آید که سرسیلندر در معرض مقدار فشار و حرارت بسیار بالایی است که نیروهای زیادی بر آن وارد می کند و بدین معنی است که نیاز به نگهداری صحیح دارد.
به دلیل نقش مهمی که سرسیلندر در بهتر کار کردن موتور ایفا می کند، تمرکز بخش زیادی از پژوهش بر به طور خاص بر روی بهترین موادی است که از آنها سرسیلندر ساخته می شوند؛ زیرا عملکرد بهینه آن می تواند تأثیر زیادی روی کارایی موتور ماشین داشته باشد.
خنک نگه داشتن اجزا
واشر سرسیلندر همچنین یک مؤلفه کلیدی در کمک به نگه داری دمای اجرایی بهینه موتور ماشین شماست.
متأسفانه این اغلب بدین معنی است که واشر سرسیلندر یکی از اولین قسمت هایی است که تحت تأثیر گرم شدن بیش از حد موتور قرار می گیرد. واشر سرسیلندر کانال های خنک کننده بین سرسیلندر و بدنه موتور
را آب بندی می کند که در نتیجه به خنک کننده اجازه می دهد از کانال های درستی پس ازخنک شدن توسط رادیاتور، جریان یابد تا در نهایت موتور را خنک سازد.
دمای موتور ماشین شما در اکثر ماشین ها توسط ترموستات کنترل می شود. در اکثر ماشین ها این قسمت کوچک (به قطر 2 اینچ یا 5 سانتیمتر)، از دسترسی رادیاتور به مایع خنک کننده تا زمانی که موتور گرم شد، جلوگیری می کند. وقتی موتور خنک است، هیچ مایع خنک کننده ای در داخل موتور جریان نمی یابد. وقتی موتور به دمای عملی خودش می رسد- عموما حدود 200 درجه فارنهایت یا 95 درجه سانتی گراد-ترموستات باز می شود. با کمک به هر چه سریعتر گرم کردن موتور، ترموستات فرسودگی موتور، تجمع رسوبات احتمالی و انتشار گازهای شیمیایی مضر را کاهش می دهد.
ترموستات در ارتباط نزدیکی با رادیاتور و واشر سیلندر کار می کند تا از حفظ دمای مناسب در موتور- با جاری کردن یکنواخت خنک کننده در سیستم و رفتن به همه قسمت هایی که نیاز است- اطمینان حاصل کند.
واشر سیلندر از چه چیزی درست شده است؟
همان طور که ممکن است از موارد گفته شده در بالا حدس زده باشید، برای اینکه مواد برای استفاده در واشرسیلندر مناسب باشند، آنها باید قادر به تحمل انواع مختلف – و اغلب دشواری- از شرایط باشند.
واشر سیلندر باید در برابر اثرات تماس با روغن موتور، خنک کننده و هوا که همگی اینها در بازه ای از دماهای مختلف با واشر سیلندر تماس پیدا می کنند، مقاومت کند. همچنین نباید باعث ایجاد هر گونه واکنشی با مواد شیمیایی موجود در روغن بشود که اغلب به طور خاص برای اطمینان از عملکرد صحیح اجزای حساس و گسترده زیادی تنظیم شده اند.
به همین دلیل واشر سیلندر در هر نوع خودرویی منحصربفرد است که بستگی به مشخصات موتور دارد. این بدین معنی است که میلیون ها پوند هر ساله توسط تولیدکنندگان موتور صرف می شود زیرا آنها به دنبال هدف نهایی کنترل دماهای بالا و اطمینان از این هستند که واشرها که عناصر مختلفی را در محلهای مناسب خود نگه می دارند، سالم بمانند.
بسیاری از واشر سیلندرهای خودرو از فولاد ضدزنگ ساخته شده اند؛ اما گرافیت و محدوده ای از الیاف نیز به همان اندازه مناسب هستند. بسیاری از مواد کامپوزیتی شیمیایی مانند سیلیکون، نئوپرین و رزین های پلیمری نیز به طور متداول استفاده می شوند. جدا از توانایی این مواد برای کار کردن در دماهای مطلوب محفظه موتور؛ یک مزیت بزرگی که این مواد دارند، این است که آنها نسبت به همتایان قبلی خود ارزانتر هستند.
چه اتفاقی می افتد وقتی یک واشر سیلندر از کار می افتد؟
از کار افتادن واشر سیلندر می تواند موجب شود موتور به سرعت داغ کند که این امر، منجر به آسیب شدید داخلی می شود که در اثر از دست دادن فشار و عدم توانایی موتور در دریافت مخلوط مناسبی از روغن،آب
و خنک کننده ایجاد می شود.
اگر به خرابی واشر سیلندر در ماشینتان مشکوک هستید، نباید سعی داشته باشید رانندگی کنید زیرا هر گونه آسیب که قبلا رخ داده، تقریبا حتمی است که بدتر شود و این چیزی است که شما به هیچ وجه نمی خواهید رخ دهد.
نشانه های خرابی واشر سیلندر چه چیزهایی هستند؟
علائمی وجود دارد که به این امر اشاره دارد. از جمله این علائم، عبارتند از: وجود اثرات روغن در بطری انبساط مایع خنک کننده است یا روغن که به علت نشت مایع خنک کننده از لوله ها به داخل واشر و روغن، به شکل ذرات ریز و پایدار درمی آید. این به طور معمول می تواند به صورت ماده ای با ظاهر و قوام مایونز در داخل درب پرکننده روغن یا بر روی روغن موتور دیده شود.
همچنین می توانید خرابی واشر سیلندر را با روشن کردن موتور تا زمانی که به دمای عملکرد عادی خود می- رسد، بررسی کنید. اگر این دما ثابت نماند، بگذارید موتور کار کند تا ببینید که کولر، آن طور که باید کار می کند و به طور طبیعی کار می کند و خاموش می شود. همچنین بررسی کنید گرمای داخلی در دمای ثابتی هوا می دهد؛ شما یا هر کس دیگری ممکن است متوجه فرار بخار از لوله اگزوز و نوسان نشانگر درجه حرارات در داخل ماشین شده باشید.
اگر ماشین شما هر یک از علائم بالا را داشته باشد، موتور را خاموش کنید و بگذارید چند دقیقه استراحت کند. اقدام بعدی باید خیلی با دقت انجام شود؛ چون اگر واشر سیلندر خراب شود، آب خیلی داغ با فشار بالا از بالای موتور بیرون می جهد. بنابراین در حالی که عقب تر ایستاده اید، درپوش رادیاتور را با احتیاط بردارید تا کمک کند مطمئن شوید فشار به آهستگی آزاد می شود. حال بررسی کنید آب و روغن شفاف به نظر برسند؛ اگر اینگونه بود و دمای موتور هنگام روشن بودن، طبیعی بود، باید در جستجو جای دیگری برای بررسی منشأ مشکل خود باشید.
اگر واشر سیلندر شما خراب شده است، چه باید بکنید؟
ما قبلا نیز گفتیم که تحت هیچ شرایطی نباید سعی داشته باشید با ماشین خودتان رانندگی کنید. به علاوه، شما باید از یک مکانیک باتجربه کمک بگیرید.
ممکن است لازم باشد ماشینتان به گاراژ برده شود یا به پشت یک وسیله نقلیه بازیابی بکسل شود. پس لازم است بررسی کنید آیا هزینه این جابه جایی در راهنمایی هایی که دریافت می کنید، در نظر گرفته شده یا نه.
تعمیر واشر سیلندر معمولا شامل نه فقط خریدن کیت واشر سیلندر جدید، بلکه پیچ های سرسیلندر نیز می باشد. زیرا این پیچ ها در حالت عادی در اثر دماها و تنش های بالایی که تحمل می کنند، دچار کشیدگی می شوند و در نتیجه نمی توانند دوباره نصب شوند.
گاهی اوقات سرسیلندر می تواند ابتدا با فشارسنجی برای تشخیص هر گونه ترک خوردگی یا پیچ خوردگی که نتیجه گرمای بالای دمای کار آن است، تعمیر شود و سپس آن را صاف کرد تا به شکل مناسب خود برگردند. از طرف دیگر، تعمیر و جایگزینی احتمالا شامل موارد زیر است:
• خریدن کیت واشر جدید و تعویض پیچ ها
• آزمایش و برداشتن سرسیلندر
• تعویض روغن، فیلتر روغن و ضدیخ
علاوه بر این، شما باید انتظار در نظر گرفتن نیروی کار به اندازه حدود شش ساعت کار را داشته باشید. نرخ هایی که بستگی به این دارد آیا از یک معامله کننده دارای پروانه کسب یا از یک گاراژ مستقل و مکان آنها استفاده می کنید.
به این دلیل است که پس از مشاهده اولین نشانه ای که تعویض سرسیلندر را لازم می داند، باید به یک گاراژ بروید. قرار دادن یک واشر سیلندر جدید در ماشین، کاری است که فکر نمی کنیم لازم باشد راجع به آن وقت تلف کنید.
لطفا نظر بدهید