معرفی خودروی زوتی زد 300 سدان
اگرچه شرکت اچ آر ال موتورز (HRL Motors) در شرف عرضه اولیه زوتی زد 100 هاچبک چینی (Zotye Z100) در برخی کشورها است، اما به نظر میرسد این کمپانی در بازاریابی و عرضه این خودرو اندکی آهسته عمل کرده. با وجود اینکه زد 100 جزء هاچبکهای خوب به حساب میآید (ساخته شده بر اساس نسل هفتم سوزوکی آلتو)، با این حال عرضهی این خودرو با خدمات پس از فروش مناسبی پشتیبانی شده و مهمتر از همه، قیمت این خودرو است که آن را تبدیل به یک خودرو موفق در خاور میانه کرده است.
زوتی
آتو یک خودروسازیهای شخصی چینی است، که در
ایالت ژجیانگ و شهر یانگکنک چین واقع شده. این خودروسازی توسط گروه هلدینگ زوتی
در سال 2005 تاسیس شد. کارخانه این هلدینگ در چین، مساحتی معادل با 1.2 میلیون متر
مربع را در بر میگیرد، بیش از 3000 کارمند داشته و ارزشی بالغ بر 3 میلیون
رنمینبی دارد.
زوتی در بیشتر موارد خوردوهای خود را بر اساس پلتفورمهای پیشتاز و یا همانند بیشتر خودروسازیهای چینی، با تقلید و نسخهبرداری از خودروهای موفق توسعه میدهد. شهرت این خودروسازی بیشتر به خاطر خودروهای محبوب مینی اسیووی (mini SUV) است که 83 درصد فروش زوتی را در بر میگیرد. زوتی علاوه بر ساخت خودرو، در توسعه خودروهای انرژی نو (الکتریکی)، موتور، قطعات، ماژول و جعبه دنده نیز فعالیت دارد.
بر اساس اطلاعات دریافت شده
توسط ما، اچ آر ال موتور قطعا سعی در معرفی دیگر خودروهای زوتی در ایران
دارد اما این امر بستگی به موفقیت آنها در اولین تلاش خود، یعنی زد 300 دارد. جدای
زد 100 هاچبک، خودروی دیگری که قابلیت فوقالعاده ای برای تبدیل شدن به یک خودرو
موفق را دارد زد 300 سدان است.
زد 300 اولین خودروی سدان زوتی است که به شکل مستقل به آن توسعه داده و عرضه اولیه آن در بازارهای چینی در سال 2012 صورت گرفت. زوتی زد 300 مجهز به موتور 1.5 لیتری مایوک (MIVEC) با قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 147 نیوتن متر است، که با یک جعبهدنده 5 سرعته معمولی یا اتومات نیز جفت شده است.
فیسلیفت اولیه زوتی زد 300 (سمت چپ) در مقابل تویوتا آلیون
(سمت راست)
اگرچه گفته میشود که زد 300
اولین سدانی است که به طور مستقل توسط زوتی توسعه یافته، اما بدون شک این خودرو یک
کپی برابر اصل از نسل دوم تویوتا آلیون (تی 260) است. اگرچه تا سال 2015، زوتی فیسلیفتی
از زد 300 را منتشر کرد و تشابههایی که با همتای تویوتایی خودش داشت را تا حد
زیادی برطرف کرد، اما فضای داخلی خودرو همچنان مشابه آلیون باقی مانده.
فیسلیفت
زد 300 از همان موتور 1.5 لیتری استفاده میکند اما این موتور بهبود یافته و 120
اسب بخار قدرت تولید می کند که با یک گیربکس 5 سرعته معمولی یا 4 سرعته ی اتوماتیک
جفت شده. همچنین در این خودرو یک موتور 1.6 لیتری توربو شارژر دار 150 اسب بخار
نیز استفاده شده. علاوه بر این مدل، یک مدل الکتریکی نیز با نام زد 300 ای وی (Z300-EV) وجود دارد. قیمت این خودرو در چین از فقط 54000 یوآن شروع و تا
75800 یوآن افزایش می یابد.
از آپشنهای قابل توجه خودرو
می توان به چراغهای بدرقهی هالوژنی، چراغهای مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی،
شیشههای برقی، آینههای بغل برقی، سانروف، سیستم دی آر
ال (کنترل روشنایی در روز)، فرمان چند حالته، جی پی اس، ایربگ پنجره، راننده و
سرنشیان، ای بی اس + ای بی دی، ایموبلایزر، ورود بدون سوییچ، سنسور عقب و دوربین
دید عقب و... (آپشن ها ممکن است بر اساس مدل خودرو متفاوت باشند.)
خودروهای زوتی هم اکنون در
برخی از کشورها از قبیل سریلانکا، ایران، عربستان سعودی، برونئی، ایتالیا، بلاروس،
روسیه، آفریقای جنونی، کاستاریکا، بولیوی، پاراگوئه، برزیل، شیلی، پرو، اروگوئه،
ونزوئلا، کلمبیا و کوبا موجود بوده و از پتانسیل بسیار بالایی برای موفقیت بر
خوردار هستند.
در طول دههی گذشته، خودروسازان بسیاری به بازار خودروی خاورمیانه آمده و رفتند. خودروسازی نکسوس (شورولت)، خودروسازی رویال (پروتون)، کاراکورام (چری)، اس یو اس موتورز (جیلی) هرکدام شانس خود را امتحان کردند ولی در احاطه بازار شکست خوردند. تعیین قیمتی مناسب و خدمات پس از فروش مطمئن برای اچ آر ال موتورز نکتهای قابل اهمیت است و همان راهی است که زوتی زد 300 در حال پیمودن آن است و میتواند فرصت خوبی برای محبوبیت داشته باشد. امیدواریم اچ آر ال موتورز موجب نا امیدی ما نشود.
لطفا نظر بدهید