نقد و بررسی خودروی امویام 315
مدیران خودرو (MVM) بعد از موفقیت در عرضه خودروهای چری با نام ام وی ام X33 و استقبال از ام وی ام 530 و در کنار عرضه مدلهای ارزانتر ام وی ام 110، چهارمین محصول چینی را به خط تولید خود اضافه نمود. این خودرو چری فالوین 2 می باشد که در ایران با نام ام وی ام MVM 315 نامگذاری گردیده است.
بدنهی این خودرو توسّط یک استودیوی طرّاحی ایتالیایی به نام تورینو و بر اساس اصول بیونیک طرّاحی و ساخته میشود. نمای خارجی این خودرو تقریباً خشن و اسپورت میباشد. القای این حسّ به دلیل وجود چراغهای جلویی حجیم با شکلی نامتعارف، سپر جلویی سنگین و دیوارههای جانبی با قالبگیری بزرگ میباشد. شیب ملایم کاپوت اتومبیل به همراه چراغهای جانبی بزرگ، ظاهر پویا و مدرن این اتومبیل را تشکیل میدهند.
برخلاف ظاهر این خودرو که شبیه به خودروهای سدان میباشد، ارتفاع صندوق عقب این خودرو به همراه شیشهی عقب آن کمی بالاتر از حالت عادّی میباشد. بنابراین، خودروی ام وی ام 315 یک مثال نادر از خودروهایی با قسمت عقبی برآمده در ردهی خودروهای اقتصادی میباشد. در قسمت داخلی خودرو موارد تزئینی اضافی به چشم نمیخورند و تمامی قطعات آن به صورت مفید و معقول مورد استفاده قرار گرفتهاند.
قسمتهای داخلی این اتومبیل با پس زمینهای از رنگهای خاکستری و سیاه ساخته شدهاند. همچنین، قطعات داخلی این اتومبیل از پلاستیک سخت ساخته شدهاند و دکمههای کنترلی آن به شکل مربّع میباشند و از اشکال دایرهای برای ساخت برخی از تنظیم کنندههای خودرو استفاده شده است. پنل ابزار این خودرو دارای یک پس زمینهی قرمز رنگ میباشد و قابلیّت اتّصال یک کابل miniUSB به ضبط صوت این خودرو وجود دارد. صندلی رانندهی قابلیّت تنظیم در هر چهار جهت را دارا میباشد و غربیلک فرمان خودرو از قابلیّت تنظیم زاویه برخوردار است ولی امکان تنظیم ارتفاع برای آن در نظر گرفته نشده است.
در ردیف دوّم صندلیهای این خودرو فضای کافی برای راحتی پای مسافران در نظر گرفته شده است ولی دستگیرههای قسمت بالایی درب خودرو که برای حفظ تعادل مسافران در پیچ جادّهها میباشند در برخی از موارد سر مسافران بلند قد را اذیت میکند. همچنین، محور جدا کنندهی طاقچهی خودرو کمی بالاتر از حالت عادّی قرار دارد و تا حدود زیادی به سمت عقب خودرو کشیده شده است. فضای داخلی این خودرو شما را مجاب میکند که با یک خودرو با ظرفیّت 5 سرنشین روبرو هستید ولی بهتر است که مسافرتهای طولانی را با 4 سرنشین انجام دهید. بزرگ بودن درب صندوق عقب این خودرو به شما این امکان را میدهد که به راحتی به قسمت بار خودرو دسترسی داشته باشید. حجم نهایی صندوق عقب این خودرو در بیشترین حالت خود 370 لیتر میباشد ولی زمانی که صندلیهای عقب خودرو را خم بکنید این مقدار تا 1400 لیتر نیز افزایش خواهد یافت.
البتّه باید به این مسئله توجّه کنید که پشتی صندلیهای عقب خودرو بطور کامل بر روی سطح اتومبیل خوابیده نمیشوند و این مورد در بارگیری اتومبیل مشکل ایجاد میکند و آن را تحت تأثیر قرار میدهد. خودروی امویام 315 به یک موتور 1.5 لیتری و از نوع SQR477F مجهّز است و ظرفیّت باک آن 109 لیتر میباشد. این خودرو در یک همکاری با کمپانی استرالیایی AVL ساخته شده است. در واقع، این خودرو از یک طرّاحی منحصر به فرد بهره نمیبرد و از قطعات مدل Amulet برای ساخت این خودرو استفاده شده است.
حدّاکثر گشتاور موتور 16 سوپاپ این اتومبیل به 140 نیوتنمتر میرسد. در کنار این مورد، یک گیربکس 5 سرعتهی دستی از نوع QR515MHA برای ساخت این خودرو استفاده شده است. سیستم تعلیق قسمت جلویی خودرو از نوع مستقل میباشد و از مدل مک فرسون برای ساخت آن استفاده شده است. سیستم تعلیق قسمت عقب خودرو از نوع نیمه مستقل است و از جذب کنندههای شوک هیدرولیکی برای ساخت آن استفاده شده است.
این خودرو در 4 مدل مختلف به بازار عرضه شده است. این مدلها عبارتند از: مدل پایه، مدل پایهی ارتقاء یافته، مدل کامفورت و مدل لاکچری. تجهیزات مدل پایهی این خودرو شامل مواردی همچون: یک عدد کیسهی هوا، فرمان برقی، سیستم تهویهی مطبوع، ایموبلایزر، قفل مرکزی و شیشه بالابرهای جلویی برقی میباشد. مدل پایهی ارتقاء یافتهی این خودرو به مواردی همچون: شیشه بالابرهای عقب الکتریکی، آینههای برقی و لامپهای مه شکن حرارتی مجهّز است و در صندوق عقب این مدل به جای رینگ یدکی خودرو یک لاستیک یدکی با رینگهای استیل قرار دارد.
در مدل کامفورت این اتومبیل از قالپاقهای تزئینی، سیستم ترمز ABS، سیستم پخش نیروی ترمز (EBD)، گرمکن صندلیهای جلو و سیستم صوتی مجهّز به 4 عدد بلندگو استفاده شده است. مدل لاکچری و فول آپشن این خودرو به رینگهای آلومینیومی، سنسور پارک خودرو و سیستم صوتی با 6 عدد بلندگو مجهّز میباشد. این خودرو به حدّاقل نیازهای ایمنی فعّال و غیر فعّال برای محافظت از سرنشینان خودرو مجهّز است. در مدل پایهی این اتومبیل تنها از یک عدد ضربهگیر برای محافظت از راننده استفاده شده است و تنها در مدل کامفورت و لاکچری این اتومبیل از 2 کیسهی هوای SRS برای راننده و سرنشین جلوی اتومبیل استفاده شده است.
تغییر شکل برنامهریزی شدهی قسمت جلویی اتومبیل در تصادفات به خوبی اثر نیروی وارد شده را، حتّی در تصادفات سنگین، تعدیل مینماید. نتایج آزمایشات تصادف نشان داده است که تقویت کنندههای بزرگ استفاده شده در ساخت سقف، بدنه و دربهای خودرو این امکان را فراهم میکنند تا در تصادفات جادّهای حدّاقل فضای مورد نیاز برای زنده ماندن سرنشینان خودرو مهیّا باشد.مدل و طراحی سپر ام وی ام 315 هارمونی مناسبی با بدنه دارد .
طول مدل هاچبک این خودرو کوتاهتر از مدل سدان میباشد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با: 4139 میلیمتر، 1686 میلیمتر و 1493 میلیمتر. حجم صندوق عقب این مدل برابر با 380 لیتر میباشد ولی با خم کردن صندلیهای عقب خودرو این حجم تا 1300 لیتر افزایش مییابد.
جهت خرید لوازم یدکی خودروی ام وی ام X315 از بخش فروشگاهی سایت می توانید دیدن کنید.
لطفا نظر بدهید