نقد و بررسی خودروی امویام 530
اتومبیل Fora با نام (ام وی ام 315 در ایران) توسّط خودروسازی چری تولید شده است و جزو خودروهای کلاس C این کمپانی محسوب میشود و برای اوّلین بار به عنوان یک نمونهی آزمایشی در نمایشگاه اتومبیل شانگهای و در سال 2005 رونمایی شد. بعدها مدل A21 این خودرو رونمایی شد و در ژانویهی سال 2006 این مدل در بازار خودروی کشور چین با عنوان Chery A5 رونمایی شد. در کشور روسیه این خودرو با نام Fora، در کشور اوکراین با نام Elara و در کشور مصر با نام Speranza A516 شناخته میشود. اتومبیل چری Fora یک اتومبیل دیفرانسیل جلو میباشد و محصول مهندسی این کمپانی چینی محسوب میشود. همچنین، مبنای طرّاحی این خودرو از مدل SEAT Toledo اقتباس شده است که تنها از نظر اندازه کمی بزرگتر از مدل Fora میباشد. این خودرو در ایران با نام ام وی ام 530 مونتاژ می شود و به بازار عرضه می شود.
این اتومبیل در جادّه و در مجاورت با خودروهای اروپایی، ژاپنی و کرهای بسیار شبیه به این اتومبیلها میباشد و از ساختار مشترک این اتومبیلها پیروی میکند. این اتومبیل با امکانات اوّلیّهی فراوانی به بازار عرضه میشود. این امکانات عبارتند از: فرمان برقی، غربیلک فرمان با قابلیّت تنظیم ارتفاع، سیستم ترمز ABS، سیستم تهویهی مطبوع، رینگهای 15 اینچی و آلومینیومی به همراه یک رینگ یدکی 15 اینچی و آلومینیومی، چراغهای مه شکن، 4 عدد کیسهی هوا (دو عدد کیسهی هوا برای سرنشینان جلو و 2 عدد به عنوان کیسهی هوای جانبی)، قفل مرکزی، شیشه بالابرهای برقی، ضبط صوت با قابلیّت پخش CD. مدلهای فول آپشن این خودرو به امکاناتی همچون تودوزیهای چرمی و سیستمهای الکتریکی مختلف مجهّز میباشند. فضای کابین این خودرو بسیار جادار و مدرن طرّاحی شده است.
خودروهای چینی معمولاً با طرّاحیها و ریزهکاریهای اضافه تولید نمیشوند. قسمت بالایی داشبورد این اتومبیل از پلاستیک نرم و سبک و به صورت یکپارچه طرّاحی شده است و پنل مرکزی آن از پلاستیک سخت ساخته شده است و امکانات و ریزهکاریهایی از جنس آلومینیوم برّاق برای تزئین آن در نظر گرفته شده است. ارگونومی صندلی راننده در حدّ قابل قبولی میباشد و امکان تنظیم موقعیّت آن در 8 جهت فراهم است. بر اساس گفتهی یک فرد آماتور، صندلی رانندهی این خودرو از ارتفاع بالایی برخوردار است. البتّه ممکن است که تنها پدالهای این خودرو در ارتفاع بالاتری قرار گرفته باشند و ارتفاع صندلی راننده مناسب باشد. آینه بغلهای مجهّز به گرمکن این اتومبیل دید مناسبی را فراهم میکنند. اگرچه موارد بسیاری از این آینه حذف شدهاند ولی با این حال، حتّی پایههای باریک این آینهها نیز دید قابل قبولی را محیّا میکنند.
شباهتهای فراوانی در محلّ قرار گیری دکمهها و کنترل کنندههای این اتومبیل با مدلهای تولید شده توسّط خودروسازیهای معروف دنیا به چشم میخورند. فرمان این خودرو از نوع چند عملکردی میباشد و کنترل کنندههای سیستم رادیویی اتومبیل بر روی آن به چشم میخورند. سیستم صوتی این اتومبیل به یک تعویض کنندهی CD 6 تایی مجهّز است و این ویژگی حتّی در مدلهای پایهی این اتومبیل نیز موجود میباشد. صندلیهای ردیف عقب این اتومبیل میتوانند راحتی قابل قبولی را برای 3 سرنشین با جثّهای متوسّط فراهم کنند. فاصلهی سر افرادی با قدّ 180 سانتیمتر با سقف این خودرو در حدود 5 سانتیمتر خواهد بود. صندلیهای عقب این اتومبیل به منظور افزایش فضای صندوق عقب این اتومبیل، قابلیّت تا شدن را دارا میباشند. با این حال، فضای صندوق عقب این خودرو حجمی برابر با 480 لیتر را دارا است و این مقدار افی به نظر میرسد. در صورت نیاز شما میتوانید با خم کردن صندلیهای عقب این اتومبیل، حجم صندوق عقب را افزایش دهید.
اتومبیل ام وی ام 530 به یک موتور 2 لیتری و 4 سیلندر مجهّز میباشد و این موتور از نوع ASTESO D-VVT محسوب میشود. این موتور توانایی تولید 130 اسب بخار انرژی و 180 نیوتنمتر گشتاور را دارا است و توسّط شرکت استرالیایی AVL طرّاحی و ساخته شده است و به سیستم زمانبندی متغیّر سوپاپها مجهّز است. این موتور با بنزینی با مشخّصات AI-92 سازگار شده است. اخیراً مدلی با موتور 1.6 لیتری به بازار معرّفی شده است که توانایی تولید 109 اسب بخار انرژی و 147 نیوتن متر گشتاور را دارا میباشد. در بازار فروش خودروهای کشور چین، مدل 2 لیتری این خودرو با عنوان A520 و مدل 1.6 لیتری آن با عنوان A516 شناخته میشود. شرکت خودروسازی MVM قصد دارد تا در آینده این اتومبیل را با یک موتور 4 سیلندر و 8 سوپاپ و مجهّز به توربو دیزل روانهی بازار نماید. قرار است از موتور نوع FQR که محصول کمپانی رنو میباشد برای ساخت این مدل استفاده شود. این موتور توانایی تولید 94 اسب بخار انرژی و 270 نیوتن متر گشتاور را دارا است. موتور انطباقپذیر و تقویت شدهی 5MKPP نوید بخش یک رانندگی آرام و راحت خواهد بود.
موتور این خودرو بعد از دور موتور 1500 دور در دقیقه عملکرد و کشش مناسبی را از خود نشان میدهد و بعد از دور موتور 3000 دور در دقیقه قدرت این موتور تا حدود زیادی افزایش پیدا میکند. سیستم تعویض دندهی این خودرو این امکان را برای شما فراهم میکند تا در مسیرهای شهری با پویایی بیشتری حرکت نمایید و سرعت موتور را در جادّههای برونشهری در محدوهی بالایی نگه ندارید. شتاب 0 تا 100 این اتومبیل برابر با 11 ثانیه است و حدّاکثر سرعت آن 185 کیلومتر در ساعت میباشد. مصرف سوخت این خودرو در مسیرهای داخلی شهری برابر با 10 لیتر به ازای طی کردن مسافتی معادل با 100 کیلومتر است. این خودرو علاوه بر گیربکس دستی میتواند با گیربکس اتوماتیک مدل CVT نیز تولید شود. این گیربکس اتوماتیک توسّط شرکت آلمانی و شناخته شدهی ZF ساخته شده است.
تعویض کنندههای سرعت قابل تغییر این گیربکس ساخته شده توسّط شرکت ZF بسیار مطمئن میباشند و امتحان خود را در اتومبیلهای همچون: Rover, MG, Mini, Ford, Eagle و... پس دادهاند. رانندگی با این خودرو به دلیل سیستمهای تعلیقی مناسب از نرمی و راحتی خوبی برخوردار است. این ویژگی به دلیل استفاده کردن از سیستم تعلیق مک فرسون به همراه یک تثبیت کننده در محور جلویی خودرو و یک سیستم تعلیق چند نقطهای به همراه یک تثبیت کننده در محور عقبی این خودرو میباشد. این ویژگی موجب ایجاد یک راحتی فوقالعادّه در کابین این خودرو شده است. فرمان این اتومبیل به سیستمهای الکتریکی مجهّز میباشد و این سیستمها اطّلاعات خوبی برای را برای راهنمایی کردن مصرف کنندگان با خود به همراه دارند؛ تنها دکمهی ((length)) از این قاعده پیروی نمیکند و اطّلاعات مناسبی را در اختیار راننده قرار نمیدهد. من در هنگام آزمایش این اتومبیل تقریباً 4 مرحله دور زدن کامل اتومبیل را امتحان کردم و پاسخ اتومبیل در تمامی این مراحل مناسب بود. امنیّت این خودرو توسّط سیستمهای ABS و EBD تأمین میشود و ترمزهای عقب و جلویی آن از نوع ترمزهای دیسکی میباشند و به خنک کننده مجهّز هستند.
میتوان اینگونه فرض کرد که اتومبیل ام وی ام 530 یک اتومبیل با امکانات کافی برای افراد بالغی میباشد که به دنبال انجام دادن کارهایی همچون تعقیب و گریز نیستند و خواهان یک رانندگی آرام و راحت هستند ولی توانایی خرید یک خودروی گرانقیمت را ندارند. سیستم پایدار کنندهی چند نقطهای محور عقب این خودرو راحتی وصف ناپذیری را در کابین این خودرو ایجاد کرده است. فرمان این اتومبیل به سیستمهای الکتریکی مجهّز میباشد و این سیستمها اطّلاعات خوبی برای را برای راهنمایی کردن مصرف کنندگان با خود به همراه دارند؛ تنها دکمهی ((length)) از این قاعده پیروی نمیکند و اطّلاعات مناسبی را در اختیار راننده قرار نمیدهد. من در هنگام آزمایش این اتومبیل تقریباً 4 مرحله دور زدن کامل اتومبیل را امتحان کردم و پاسخ اتومبیل در تمامی این مراحل مناسب بود. امنیّت این خودرو توسّط سیستمهای ABS و EBD تأمین میشود و ترمزهای عقب و جلویی آن از نوع ترمزهای دیسکی میباشند و به خنک کننده مجهّز هستند.
جهت خرید قطعات یدکی ام وی ام 530 می توانید از بخش فروشگاهی سایت ما دیدن فرمایید.
لطفا نظر بدهید