نحوه تعویض لاستیک خودرو در 10 مرحله
پنچر شدن لاستیک ماشین میتواند تجربهی ناخوشایندی باشد. قبل از به کارگیری این دستورات، در یک مکان امن و آرام قرار بگیرید. نکتهی مهم این است که اگر امنیتتان در خطر است یا ابزارهای لازم را در دسترس ندارید هرگز اقدام به تعویض لاستیک نکنید. اما اگر در مکان امنی هستید و ابزارهای مناسب را در اختیار دارید و اعتماد بهنفس کافی برای انجام این کار را در خود میبینید، در این صورت با تعویض لاستیک پنچر شده و قرار دادن یک لاستیک یدکی به جای آن، به راحتی میتوانید به جاده برگردید. لاستیک یدکیای که بر روی ماشین شما نصب شده ممکن است کوچک و باریک باشد یا میتواند بزرگ و همسایز با لاستیکهای خود ماشین باشد. اما نوع لاستیک در روند تعویض آن تفاوتی ایجاد نمیکند.
قبل از شروع کار
ماشین خود را در مکان امنی پارک کنید. اگرچه که رانندگی با لاستیک پنجر میتواند به لبهی رینگ آسیب برساند اما خیلی بهتر از این است که ماشین خود را در مکان خطرناکی (مثل یک جادهی باریک) پارک کنید. وقتی ماشین را پارک کردید چراغهای خطر را روشن کنید. در صورت امکان، یک جلیقهی ایمنی شبرنگ بپوشید و مثلثهای خطر را در اطراف ماشین قرار دهید تا ماشینهای دیگر از حضور شما مطلع شوند. بهتر است که ابتدا راهنمای مربوط به اتومبیل خود را مطالعه کنید.
تجهیزات مورد نیاز شما چیست؟
علاوه بر لاستیک یدکی، به تجهیزات زیر نیاز خواهید داشت:
•آچار: برای باز کردن مهرههای چرخ
•جک: برای بلند کردن ماشین از روی زمین
• متوقفکنندهی چرخ خودرو: برای جلوگیری از حرکت ماشین بعد از جک زدن (به جای آن میتوانید از یک سنگ یا آجر استفاده کنید)
• کلید مهرهی چرخ: فقط در صورتی که چرخ ماشین به قفل رینگ مجهز باشد
•دفترچه راهنمای اتومبیل: به عنوان مرجع (مثلاً برای تشخیص مکان قرارگیری جک)
همچنین به همراه داشتن لوازم زیر نیز میتواند مفید باشد:
•چراغ قوه: برای تعویض لاستیک در شب (باتری چراغ قوه را مرتباً چک کنید)
•دستکش: چون چرخهای ماشین کثیف هستند
•جلیقهی ایمنی شب رنگ: برای اینکه به راحتی دیده شوید
•مثلث خطر: برای آگاهی دادن به رانندگان دیگر درمورد وجود خطر یا مانع
•یک تخته چوب کوتاه: به عنوان یک سطح صاف برای ثابت نگه داشتن جک
•فشار سنج باد لاستیک: برای چک کردن باد لاستیک جدید
نحوهی تعویض لاستیک
1- ماشین را آماده کنید
ترمز دستی را بکشید و تمام سرنشینان را از ماشین پیاده کنید. لاستیک یدکی و ابزار مورد نیاز را از صندوق عقب در بیاورید.
2- متوقفکنندهی چرخ را در سر جایش قرار دهید
متوقف کننده مانع از حرکت ماشین میشود. متوقف کننده را در زیر چرخی که در جهت مخالف چرخ پنجر قرار دارد، بگذارید. به عنوان مثال اگر لاستیک جلوی سمت چپ شما پنجر شده باشد باید متوقف کننده را در زیر لاستیک عقب سمت راست قرار دهید و اگر لاستیک عقب سمت چپ شما پنچر شده باشد باید متوقف کننده را در زیر لاستیک جلوی سمت راست قرار دهید. در صورت امکان و برای اطمینان، متوقف کننده را در زیر هر دو چرخ جلو و عقب قرار دهید. اگر متوقف کنندهی چرخ ماشین ندارید به جای آن میتوانید از یک آجر یا سنگ بزرگ استفاده کنید.
3- مهرههای چرخ را شل کنید
انجام این کار در حالتی که ماشین هنوز بر روی زمین قرار دارد (یعنی قبل از جک زدن)، بسیار راحتتر و امنتر است. در ابتدا شاید نیاز باشد که قالپاق ماشین را در بیاورید. آچار چرخ را در خلاف جهت عقربههای ساعت بچرخانید و پیچها را تا جایی شل کنید که با دست باز شوند (دقت کنید که ممکن است باز کردن پیچها کمی دشوار باشد ). فعلاً نباید مهرهها را کاملاً باز کنید.
4- ماشین را جک بزنید
همهی ماشینها نقطهی مخصوصی برای قرار گیری جک دارند، برای یافتن این نقطه به دفترچه راهنمای ماشین خود مراجعه کنید. جک را در کنار ماشین و در نزدیکی چرخ پنچر قرار دهید. قرار دادن یک تخته چوب کوچک باعث میشود که جک پایدار و ثابت بماند. ماشین را به آرامی تا جایی بلند کنید که چرخ پنچر در فاصلهی 10 تا 15 سانتیمتری از سطح زمین قرار بگیرد.
5- لاستیک پنچر را باز کنید
حالا مهرههای چرخ را کاملاً باز کرده و آنها را از جای خود خارج کنید، سپس لاستیک را به آرامی به سمت خود بکشید تا از جایش خارج شود، آن را صاف بر روی زمین قرار دهید.
6- چرخ یدکی را نصب کنید
چرخ یدکی را بر روی پیچهای برجسته یا در راستای شکافهای مهرهی چرخ قرار دهید (توجه: در هنگام بلند کردن چرخ یدکی از روی زمین دقت کنید که این چرخ وزن زیادی دارد). پس از قرار دادن چرخ در محل مورد نظر، مهرههایی که باز کرده بودید را در سر جایشان قرار داده و آنها را با دست ببندید.
7- ماشین را پایین آورده و پیچها را محکم کنید
ماشین را با کمک جک به آرامی پایین بیاورید تا لاستیک یدکی با زمین در تماس باشد. اکنون با استفاده از آچار، مهرهها را کاملاً محکم کنید.
8- ماشین را کاملاً پایین بیاورید
ماشین را به طور کامل بر روی زمین قرار داده و جک را از زیر آن بردارید. در این مرحله یک بار دیگر مهرههای چرخ را بررسی کنید تا از محکم بودنشان مطمئن شوید. جک و لاستیک پنچر و سایر تجهیزات را در داخل صندوق عقب بگذارید.
توجه: اگر لاستیک یدکی شما از نوع کوچک و باریک باشد در این صورت لاستیک قدیمیتان فضای بیشتری را در صندوق عقب اشغال میکند.
9- فشار لاستیک جدید را بررسی کنید
اگر یک فشار سنج باد لاستیک در اختیار دارید در این صورت باد لاستیک یدکی را چک کنید تا از پر بودنش مطمئن شوید. در غیر این صورت میتوانید به یک پمپ بنزین مراجعه کنید و از فشارسنجی که در آنجا وجود دارد استفاده کنید. در صورت لزوم باد لاستیکها را به اندازهای که در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده، تنظیم کنید.
10- لاستیک پنچر شده را تعمیر کنید
در اولین فرصت به یک گاراژ یا تعمیرکار لاستیک مراجعه کنید و لاستیک پنچر شده را به آنها بسپارید. آنها به شما میگویند که آیا میتوان لاستیک را تعمیر کرد یا باید آن را عوض کنید. بیش از حد با لاستیک یدکی باریک رانندگی نکنید، این لاستیکها فقط برای مواقع اورژانسی در نظر گرفته شدهاند. اگر لاستیکتان قابل تعمیر نیست و مجبورید که یک لاستیک نو بخرید در این صورت شاید راهنمای ما درمورد نحوهی خرید لاستیک، برایتان مفید واقع شود.
لطفا نظر بدهید