ام وی ام ایکس 22 را بهتر بشناسیم

 

ام وی ام ایکس 22 یکی از محصولات موفق شرکت چری (  Chery)  خودروساز صاحب نام چینی میباشد .

این خودرو در آوریل سال 2016 در نمایشگاه خودرو پکن برای اولین بار توسط شرکت چری با نام تیگو ایکس 3

( Tiggo X3 ) به نمایش گذاشته شد.

تیگو ایکس 3 که در ایران با نام تجاری ام وی ام ایکس 22 (  MVM X22)  توسط شرکت مدیران خودرو عرضه شده است در کلاس کراس اور شهری دسته بندی می شود .

از ماه نوامبر 2016 این خودرو به بازار کشور روسیه راه پیدا کرد و در آوریل 2017 یعنی یکسال پس از رونمایی شرکت چری این محصول  توسط شرکت مدیران خودروبه بازار ایران وارد و عرضه شده است .

ام وی ام ایکس 22 در همان بدو ورود مورد استقبال قرار گرفت و میتوان علت آن را در طراحی متناسب بدنه و با ظاهری کمی خشن در نمای روبرو و همچنین طراحی داخلی مقبول آن و امکانات جستجو کرد.

در مقایسه با کراس اورهای اروپایی موجود در بازار ایران همچون پژو 2008 و رونو داستر و رنو کپچر، ام وی ام ایکس 22 صرف نظر از کیفیت ساخت قطعات از قیمت بهتر و امکانات تقریبا" مشابهی برخودرار بود و به همین سبب به خوبی مورد استقبال طرفداران این کلاس خودرو واقع شد.

کم کم این محصول موفق شرکت چری پای خود را به بازار های اروپایی نیز باز نمود بطوری که در سال 2018 نصل دوم این خودرو به بازار ایتالیا رسید.

 

مشخصات فنی MVM X22

این محصول چری در دو مدل گیربکس اتوماتیک 4 دنده  و گیربکس معمولی 5 دنده با دو حجم موتور 1497 سی سی با قدرت 106 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتن متر  و حجم موتور  1499 سی سی با قدرت 116 اسب بخار و گشتاور 143 نیوتن متر عرضه شده است. که در مدل با حجم موتور بالاتر بیشتر تمرکز بر بالا بردن کشش خودرو بوده و این تغییر موجب مصرف بیشتر بنزین نیز شده . بطوری که به گفته خودرو ساز در حجم موتور 1497 سی سی مصرف خودرو در 100 کیلومتر 5.9 لیتر ولی در حجم موتور 1499 سی سی مصرف در حدود 6.7 لیتر شده است .

 

سیستم انتقال قدرت MVM X22

همانند اکثر کراس اورهای موجود در بازار این خودرو نیز سیستم انتقال نیرو، متصل به چرخ های جلو ( FWD ) میباشد که توسط دو نوع گیریبکس دستی 5 سرعته  و اتوماتیک 4 سرعته  در مدل های مختلف آن به چرخ ها انتقال میبابد . در گیربکس های اتوماتیک  دو وضعیت اکونمیک و اسپورت اضافه شده که آپشن جدیدی برای خودروهای چینی با گیربکس اتوماتیک محسوب می شود . از دیگر نوآوری های گیربکسی برای این خودرو استفاده از دنده 2 و دنده سنگین L   برای استفاده در هنگام لغزندگی جاده را می توان ذکر کرد.

 

سیستم تعلیق MVM X22

پرواضح است که سیستم تعلیق هر خودرو و کیفیت قطعات بکار رفته در آن یکی از عوامل تعیین کننده راحتی سرنشینان هنگام استفاده از آن خودرو میباشد که برای این مهم در ام وی ام ایکس 22 در این زمینه اتفاق های خوبی صورت گرفته و میتوان بعنوان یکی از نقاط قوت این خودرو در مقایسه با دیگر رقبای چینی آن در نظر گرفت .

در این خودرو برای کمک های جلو از سیستم مستقل مک فرسون با فنرهای حلقوی استفاده شده و برای چرخ های عقب خودرو از سیستم کششی چند گانه استفاده شده که در جاده های ناهموار و پر پیچ و خم کنترل بسیار خوب و نرمی را موجب می شود ولی ممکن است در خیابان های شهری و مسیر های صاف کمی خشک بنظر برسد از طرفی ارتفاع کم خودرو از سطح زمین هندلینگ بیشتری را در مقایسه با دیگر رقبای چینی خودش بوجود آورده و چنانچه از لاستیک های ژاپنی و یا کره ای هم استفاده کنید  احساس سواری لذت بخش تری را به شما خواهد داد.

 

نمای خارجی MVM X22

رخ روبروی ام وی ام ایکس 22 و طراحی اطاق با بکار گیری خطوط هندسی که ظاهر سخت و نسبتا" خشنی به  این خودرو داده از مهمترین خصوصیات جذابیت آن به شمار می رود. وجود چراغ های کشیده در طرفین و ترکیب آن با جلو پنجره مستطیل شکل کم عرض و بهره گیری از سپر نسبتا" عریض دو تکه و ارتفاع بلند سپر نسبت به عرض خودرو نیز باعث شده چهره و رخ این خودرو از روبرو قدرتمند به نظر برسد .




نمای از پشت خودرو کمی ساده به نظر می آید . استفاده از چراغ های عقب کشیده که بیشتر نمای آن از طرفین قابل روئیت است و سطح کمی از چراغ در نمای عقب مشاهده میشود و فضای خالی بین دو چراغ عقب که با لوگوی خودرو پر شده سادگی طراحی را به نمایش می گذارد. قرارگیری چراغ در قسمت یک سوم بالایی ارتقاع خودرو و همچین استفاده از سطح عریض سپر شاید به دلیل انتقال حس قدرت صورت گرفته باشد و در یک بررسی کلی نمای عقب ام وی ام ایکس 22 در عین سادگی حس قدرت را انتقال می دهد.


نمای جانبی این خودرو از طراحی مناسبی برخودار است ، استفاده از خطوط طولی که هم تراز شیشه درب ها و از عقب خودرو به سمت جلو تغییر ارتفاع میدهد حس یک خودروی چابک را به بیننده انتقال داده و نوارهای پلاستیکی مشکی دور گلگیر و روی رکاب نیز احساس نظم و استحکام را منتقل می کند .

 



امکانات داخل کابین MVM X22

امکانات تعبیه شده برای دخل کابین البته همان امکانات استانداردی است که عموما" خودروهای چینی از آن بهره می برند که می توان به مانتیور 8 اینچی فینگرتاچ  کروز کنترول ، سان روف با قابلیت تنظیم برقی سیستم نمایش اطلاعات بر روی مونیتور و تهویه مطبوع اشاره کرد، همچنین دکمه های تنظیم کروز کنترول و تنظیم صدای سیستم صوتی روی فرمان تعبیه شده است ، اما ترکیب رنگ مشکی با نارنجی و استفاده از چرم در صندلیها ، پنل روی درب ها و فرمان جذابیت خاصی را برای جوانان بوجود آورده که در این خودرو به گونه ای نوآوری محسوب می شود .

 

 

تجهیزات ایمنی MVM X22

 

ام وی ام ایکس 22 از تجهیزات ایمنی استاندارد اما در سطح متوسط برخوردار است ، دارا بودن فقط 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو ، استفاده از ترمزهای دیسکی برای چرخ های جلو و عقب مجهز به سیستم ای بی اس ( ABS ) و ای بی دی ( EBD ) دوربین دنده عقب و سنسور ، ققل مرکزی برای  درب ها و سیستم زد سرقت یا ایموبلایزر از مهمترین تجهیزات ایمنی این خودرو میباشد.

 

نقاط ضعف MVM X22

از نقاط ضعف این خودرو که در ابتدا میتوان به آن اشاره کرد قدرت شتاب اولیه این خودرو میباشد که البته با توجه به قیمت فروش آن امری طبیعی به نظر می رسد . شتاب اولیه از صفر تا 100 کیلومتر سرعت آن چیزی حدود 15 ثانیه تست شده ولی  سازنده در هیچ جا اشاره ای به آن نکرده است .

مورد دوم حجم کم صندوق عقب این خودرو است ، با وجود بدنه ای زیبا و ظاهری آراسته به نظر نمی رسد توقع خریداران آن را برای استفاده این از این خودرو در سفرهای بین شهری ویا آفرود تامین کند.



نکته بعدی را باید در اتاق خودرو و فضای سرنشینان عقب عنوان کرد ، قسمت جلوی پای سرنشینان عقب نسبت به سرنشینان جلو بطور محسوسی نادیده گرفته شده است . وبه نظر میرسد طراحان ام وی ام ایکس 22 صندلی عقب را مناسب برای کودکان طراحی کرده اند ، البته این بدان معنی نیست که افراد بزرگسال نمی توانند درصندلی عقب جا شوند ولی به هر صورت قطعا" راحتی سرنشینان جلوی خودرو را نمی توانند تجربه کنند.



 

بعنوان تحلیل کلی ام وی ام ایکس 22 با در نظر گرفتن قیمت  نسبت به  کراس اورهای اروپایی و کره ای و همچنین تجهیزات و ظاهر زیبای خود نسبت به هم رده چینی آن همچون برلیانس کراس و دانگ فنگ اچ سی کراس میتوان چنین نتیجه گرفت که این خودرو کاملا" توان رقابت با کراس اورهای موجود در بازار ایران را  داشته و بنا به سلیقه از ظاهر مدرن تری برخوردار است و از نظر کیفیت و استهلاک با توجه به این که  برای تشخیص کیفیت قطعات بکار رفته در خودرو نیاز به گذشت زمان بیشتری برای تحلیل واقعی این موضوع میباشد اما سازنده این خودرو ادعا میکند توانسته رضایتمتندی 98% مشتریان خود را در بازار چین کسب کند.

امید است اطلاعات ذکر شده مفید واقع شده باشد

دلتان شاد ، لبتان خندان و زندگی به کام