اورجینال ، فابریک، شرکتی ، وارداتی ، های کپی ،....

 

شما هم احتمالا برای خرید قطعه با اصطلاحاتی همچون قعطعه اورجینال ، فابریک ، شرکتی ، وارداتی ، های کپی و ....

مواجه شده اید ، در این مقاله قصد داریم این اصطلاحات را مورد بررسی قرار دهیم .





 اورجینال Original  , فابریک  Fabric  :


همانطور که می دانید شرکت های خودرو ساز، برای تولید خودرو از قطعات بسیار زیاد و متنوعی استفاده می کنند .

بطور مثال یک ماشین ام وی ام 110 ، که عضو کوچک خانواده خودرو سازی چری محسوب می شود و در کشور چین با برندچری و مدل QQ  شناخته میشود ، فقط قعطات قابل تعویض آن حدود5000 قطعه مختلف بوده که از این تعداد قعطه تقریبا"1500 قعطعه آن قطعه آن پر مصرف یا اصطلاحا" Fast moving نامیده میشود.

در سالهای اولیه راه اندازی صنعت خودرو و در کارخانه های ابتداعی این صنعت ،اکثریت قطعات در کارخانه ی خودرو ساز تهیه می شد ه است ولی از زمان شروع رشد این صنعت و تعدد رقبا ، خودروسازها همواره به دنبال بالا بردن کیفیت تولیدات خود و همچین پایین آوردن قیمت تمام شده خودرو برای رقابت در این صنعت بوده و هستند.

راه اندازی خط تولید های اتوماتیک و استفاده از رباتت به همین منظور شکل گرفته است . یکی از اولین اقدامات موثر در این خصوص که از سالها پیش صورت گرفته را میتوان برون سپاری تولید قطعات مورد نیاز در تولید خودرو ذکر کرد.

در ابتدا چون دسترسی به اطلاعات بسیار محدود بوده عموما" شرکت های خودرو ساز قطعاتی را که نیاز به دانش و بهره مندی از تکنولوژی خاصی داشت را خود تولید می کردند که به این قطعات اورجینال یا فابریک می گویند ولی امروزه با تولیدکنندگانی روبرو هستیم که تولید تمامی قطعات خودروی تولید خود را برون سپاری میکنند .

به دلایل ذکر شده ی بالا در کنار صنعت خودرو سازی ، صنعت قطعه سازی نیز به صورت موازی با این صنعت  شروع به رشد نمود. تا جایی که امروزه خودرو سازها برای طراحی وتولید خودروی جدید خود حتی سیستم ها و مکانیسم عملکرد قطعات را باه تولید کنندگان بزرگ که در آن زمینه تخصص کافی پیدا کرده اند سفارش می دهند. 

با توضیحات که داده شده به اصطلاح اورجینال Original   میپردازیم ، این اصطلاح به قطعاتی گفته می شد که طراحی و ساخت آن در کارخانه ی خودرو ساز شکل می گیرد و به همین دلیل علامت یا برند خودرو ساز روی آن درج شده است .

چون اجازه درج این برند بصورت انحصاری در اختیار صاحب آن برند یا همان خودرو ساز مباشد . انحصار فروش آن نیز در اختیار ایشان قرار دارد . و انحصار همیشه به معنی سودآوری بسیار عالی است.       


                                                                                                                                       


قطعات او ای ام  OEM :


این اصطلاح در بین متخصیص فن و در ایران با لفظ او-ای OE بکار میرود که کلمه درست آن او-ای-ام OEM است که مخفف کلمات Original Equipment Manufacture  به معنی " تولید کننده اصلی قطعه " میباشد.

در ادامه توضیحات ذکر شده در خصوص پیشرفت صنعت خودرو و در نتیجه آن بوجود آمدن صنعت تولید قطعات خودرو ، به مرور زمان خودرو سازان ترجیح دادند تولید قطعات را برون سپاری کنند و در نتیجه قطعه سازان شروع به رشد کمی و کیفی کردند . بعضی از قطعه سازان خودرو برای بهبود کیفیت قعطعات تولید شده شروع به سرمایه گذاری کرده و بخشهای تحقیق و توسعه ی شرکت خود را تقویت نمودند تا کار به جایی رسید که تخصص آنها در زیمنه ی محصولی که تولید می شد از خودرو ساز پیشی گرفت که این مهم سبب شد به توانایی طراحی قطعات برای بکار گیری در مدل های جدید خودروساز برسند .

این توانمندی باعث سهم گیری از فروش قعطات یدکی مربوط به محصول خودرو ساز شد. بعنوان مثال ، چراغ های روشنایی خودروهای آلمانی عمدتا" توسط شرکت های هلا HELA یا بوش BOSCH  طراحی و تولید می شود که شرکت های صاحب تکنولوژی و طراحی پیشرفته هستند به همین خاطر آرم و لوگوی شرکت های ذکر شده را برروی چراغ های بکار رفته در خودروهای آلمانی را نیز کنار برند خودرو میتوان مشاهده کرد.

در نتیجه قطعات OEM  قطعاتی هستند که توسط شرکت ها و تولیدکنندگان قطعه و تهت لیسانس خودرو ساز تولید شده است و میتواند مارک های مختلفی داشته باشند اما این قطعات نیز مانند قطعات اورجینال ، از جمله قطعات اصلی محسوب میشوند . 





قطعات افتر مارکت Aftermarket  :

ممکن است این نام برای شما زیاد شناخته شده نباشد ، چون در ایران این گروه از قطعات  را با نام هایی همچون  قطعه وارداتی یا استاندارد و یا در بعضی از مواقع قطعات شرکتی معرفی می کننند  ( البته منظور بعضی از فروشندگان در بکار بردن لفظ قطعه شرکتی همان قطعه اورجینال است ، چون انحصار فروش و توزیع قطعات اورجینال در اختیار شرکتی است که نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش خودرو ساز است لذا منظور ایشان از شرکتی همان شرکت خدمات پس از فروش خودرو ساز میباشد)

در ادامه سرگذشت خودروسازان و قعطه سازان به آنجا میرسیم که ، با تولید بیشمار خودرو توسط  تعدد زیاد ی از تولید کنندگان مختلف در کشورهای متعدد صاحب صنعت ، رقابت در ارائه ماشین های جدید سرعت گرفت  بطوری که در ابتدا شاید یک خودرو ساز در سال فقط یک مدل خودرو عرضه می کرد ولی امروزه ما شاهد هستیم که یک خودرو ساز مدل های زیادی را در یک سال روانه بازار می کند . مدلها در کلاسهای مختلف ، سایز و اندازه های مختلف و کاربرد های مختلف ، از خودروهای  اقتصادی تا  خودروهای گران قیمت و لوکس ، از ماشین های شهری تا ماشین های آفرود ، ...

 یادتان هست که در مورد ماشین ام وی ام110 و تعداد قطعات آن برای شما  توضیح دادیم ؟ ، پس حالا دیگر فقط قطعه سازان OEM   به تنهایی نمی توانستند پاسخگوی نیاز بازار باشند و در نتیجه رشد تعداد قطعه سازان نسبت به خودرو سازان پیشی گرفت ، و تولیدکنندگانی پدیدار شدند که قطعات خودروهای مختلف را تولید می کردند و تحت لیسانس خودرو ساز ها نبودند.

به محصولات و قطعات یدکی که توسط تولیدکنندگانی غیر از خودروسازان و شرکت های او-ای-ام OEM تولید می شود افترمارک گفته می شود .

افتر مارکت سازان ، مورد تایید خودرو ساز نیستند ولی برای رقابت در بازار قطعه یدکی با قطعات اورجینال و او-ای-ام از صلاح برنده و با نفوذی به نام قیمت کالا بهره می برند.

قیمت قطعات این تولید کنندگان به مراتب پایین تر از تولید کنندگان اورجینال و او-ای-ام است . دلیل آن هم واضح است زیر این تولیدکنندگان سرمایه گذاری برای طراحی و تکنولوژی ندارند و به اصطلاح کار تولید شده را کپی می کنند.

البته این کپی کاری نیز از نظر کیفیت دسته بندی های متفاوتی دارد . امروزه در دنیا تولیدکنندگان بسیاری از این دست یافت می شوند که نمونه تولیدی آنها با نمونه اورجینال برابری می کند ولی قیمت محصولاتشان بسیار پایین تر از قیمت های اورجینال آن محصول می باشد . خوب همانطور که مستحضر هستید در همه جای دنیا و در هر صنفی شما میتوانید رد پای افراد سودجو را نیز ببینید .

از آنجایی که ایمنی خودرو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است لذا برای مهار افراد سودجو قوانین استاندارد در دنیا بوجود آمده و امروزه کشورها سعی دارند که این قوانین را سختگیرانه به اجرا کذارند ولی این بدان معنی نیست که کاملا موفق بوده اند .

 تولید کنندگان را  میتوان به دو دسته ی اصلی  تقسیم کرد ، دسته بزن درو و دسته آینده نگر . به روشنی میتوان دریافت که تولید کنندگان سود جو یا همان بزن دروها نمی توانند مدت زیادی در هر بازار دوام بیاورند . و این شامل فروشندگان قطعات یدکی  که محصولات این گروه از تولید کنندگان را عرضه می کنند نیز می شود . 






محصولات و قطعات یدکی های کوپی High Copy


داستان بوجود آمدن این گروه از قطعات برپایه ی عرضه و تقاضا استواراست . یا شاید بتوان نام تولیدکنندگان و عرضه کنندگان آن را زرنگان بازار گذاشت ، این داستان چه در عرضه و چه در تقاضا بر یک سیستم و تفکر بنا شده .

با ظهور کشورهای در حال توسعه که شاید الان توسعه یافته هم شده باشند، در میدان تولید و رقابت پدیده ی جدیدی به نام محصولات های کوپی ظهور کرده . کشورهایی همچون چین ، هندوستانن ، برزیل و یا رومانی که تمرکز خود رو بر روی تولید با بکار گیری از نیروی انسانی ارزان قیمت گذاشته اند ، بیشترین توجه خود را به تقاضای محصول متمرکز داشته اند . تا حدی که به این ضرب المثل برای آنها بوجود آمده که می گوید وقتی از یک تولید کننده در این قبیل کشورها می پرسید شما آدم هم میتوانید بسازید جوابشان این است How many / How much  یعنی چندتا به چه قیمت .

وقتی ملاک تولید فقط جذب تقاضا باشد این نوع تفکر بسیار طبیعی است ، به واقع این گروه از تولید کنندگان به هیچ چیز جز سفارش گرفتن محصول برای تولید کار ندارند. اینجاست که سرو کله ی سودجویان پیدا میشود . چنانچه سری به  نمایشگاه های مختلف قطعات یدکی در این کشورها بزنید با این گروه از تولید کنندگان و خریداران حتما" برخورد خواهید کرد. خریدارانی یک قطعه اورجینال به عنوان نمونه همراه دارند و درخواست قطعه ای درست طبق نمونه و با تمام نوشته ها و لوگوهای موجود بر روی آن می را از تولید کنند می کننند . برای تولید کننده از این دست هدف خریدار از تهیه محصول اصلا" مطرح نیست لذا اصطلاح های کوپی را بکار می برد که به معنی قطعه ای دقیقا" مشابه قطعه اورجینال است . این شباهت بقدری است که به سختی بتوان این دو را از هم تمیز داد .

اما هدف خریدار چیست ، فروش محصول های کوپی به جای محصول اورجینال ، تولید قطعه های کوپی به مراتب ارزان تر از قطعه اورجینال تمام می شود چون هزینه طراحی قطعه و آنلیز متریال را دربر ندارد ، همچنین سودآوری برند هم در آن ملاک نیست خلاصه مصداق رنگ کردن گنجشک و فروش قناری است .

حال تلکلیف چیست و برای خرید قطعه اورجینال چه باید کرد . بهترین راه کار خرید از مراکز فروش و خدمات پس از فروش برند خودرو میباشد . چون قطعه اورجینال فقط در اختیار نمایندگیهای خدمات پس از فروش همان خودرو قرار میگیرد و اجازه فروش و توزیع آن را دارند. حال اگر قطعه ی اورجینالی خارج از این شبکه برای فروش موجود باشد . بی شک یا های کوپی است و یا از نمایندگیهای خدمات پس از فروش خریداری شده و به مشتری عرضه می شود.

 

در آخر به نظر نویسنده ، برای قطعات حساس که عموما" قطعات فنی و موتوری میباشند ایمن ترین گزینه استفاده از قطعات اورجینال است مگر به فروشنده کالا بطور قطع اعتماد داشته باشید که قطعات غیر اورجینال عرضه شده را از تولید کنندگان با کیفیت تهیه کرده باشد. ولی برای قطعات غیر حساس مثل قطعات دکوریشن بدنه ، با توجه به این که این قطعات همیشه در معرض خطر آسیب دیدگی هستند شاید خرید قطعه اورجینال توجیه اقتصادی نداشته باشد ولی در هر صورت چنانچه قیمت برای شما مطرح نیست باز هم تاکید بر همان قطعات اورجینال میباشد.

 

امیدوارم مطالب بالا تفاوت بین اصطلاحات مورد استفاده در معرفی محصولات را در بازار فروش را برای شما روشن کرده باشد.

دلتان شاد ، لبتان خندان ، ایام به کام