به عنوان تنها نقطه‌‌ی اتصالی که وسیله‌‌ی نقلیه‌‌ی شما با جاده دارد، لاستیک‌‌های ماشین شما باید با چیزهای زیادی کنار بیایند.

با این حال، بررسی فشار لاستیک، چیزی نیست که برخی رانندگان درباره‌‌ی آن فکر کنند.

لاستیک‌‌هایی که به صورت ضعیف نگهداری شده‌‌اند، می‌‌توانند منجر به هزینه‌‌های اجتناب‌‌ناپذیر تعمیر و در بدترین حالت، خرابی یا تصادف جدی شوند.

این بسیار مهم است که ما از لاستیک‌‌های خود مراقبت کرده تا در نهایت، آنها از ما مراقبت کنند. برای ساده‌‌سازی این کار، ما یک راهنمای سریع برای چگونگی بررسی فشار باد لاستیک را جمع‌‌آوری کرده‌‌ایم.

چگونه فشار باد لاستیک را بررسی کنیم؟

قبل از اینکه شروع کنید، مطمئن شوید که از دستگاه فشارسنجی استفاده می‌‌کنید که از واحد اندازه‌‌گیری مشابه با راهنماهای فشار داده ‌‌شده برای ماشین شما استفاده می‌‌کند.

1. درپوش گرد و غبار شیر را از سوپاپ لاستیک جدا کرده و فشار سنج را روی سوپاپ تایر قرار دهید.

2. فشارسنج را به صورت مساوی روی سوپاپ فشار دهید تا از خواندن دقیق آن، اطمینان حاصل کنید.

3. عدد روی فشارسنج را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا باید باد لاستیک خود را پر یا خالی کنید.

4. اگر لاستیک‌‌های شما نیاز به باد شدن دارند، از پمپ مناسبی استفاده کنید و با اضافه کردن مقادیر کم هوا در یک زمان، از باد شدن بیش از حد آنها جلوگیری کنید.

5. اگر لاستیک‌‌های شما به کم باد شدن نیاز دارند، از نوک پیچ‌‌گوشتی دوسوی مسطح استفاده کنید تا به پین فلزی روی سوپاپ فشار آورید تا هوا آزاد شود.

6. بین پرباد و کم‌‌باد کردن، به صورت منظم، با استفاده از فشارسنج، فشار را اندازه‌‌گیری کنید.

از آنجا که فشار در هر لاستیک می‌‌تواند به صورت قابل توجهی تغییر کند، اطمینان حاصل کنید که هر چهار لاستیک ماشین خود را بررسی می‌‌کنید.

فراموش نکنید که لاستیک یدک را نیز، بررسی کنید. این لاستیک، اغلب نادیده گرفته می‌‌شود، اما شما هرگز نمی‌‌دانید که چه زمانی از آن، استفاده خواهید کرد.

چرا مهم است که فشار لاستیک، بررسی شود؟


کلیه‌‌ی وزن وسیله‌‌ی نقلیه‌‌ی شما، به وسیله‌‌ی فشار هوای لاستیک‌‌های شما، تحمل می‌‌شود. از آنجایی که لاستیک‌‌ها، به صورت ماهانه، کمی هوا از دست می‌‌دهند، ضروری است که فشار لاستیک خود را به صورت منظم بررسی کنید.

فشار لاستیک، عملکرد وسیله‌‌ی نقلیه را در نواحی کنترلی و ایمنی تحت تاثیر قرار می‌‌دهد؛ برای مثال چقدر سریع شما می‌‌توانید ترمز کنید، دقت شما در کنترل گوشه‌‌ها و راحتی کلی ماشین شما.

مصرف سوخت نیز، به وسیله‌‌ی فشار هوا تحت تاثیر قرار می‌‌گیرد. یک لاستیک ناقص و بدشکل، می‌‌تواند مقاومت ماشین شما با جاده را افزایش دهد که به این معناست که سوخت شما، بیشتر مصرف می شود و هزینه‌‌ی بیشتری برای شما دارد.

کارشناسان پیش‌‌بینی می‌‌کنند که لاستیک‌‌هایی که به درستی باد شده‌‌اند، می‌‌توانند مسافت پیموده شده‌‌ی شما در هر باک را تا حدود 3 درصد، ارتقا دهند – بنابراین از نظر اقتصادی نیز، به صرفه هستند.

چگونه فشار لاستیک را اندازه بگیرید؟

دو سیستم برای اندازه‌‌گیری فشار لاستیک وجود دارند: بار (متری) و پوند بر اینچ مربع یا PSI.

این دو سیستم، معمولا در کتابچه‌‌های کاربران یا برچسب‌‌های فشار هوا، با یکدیگر ذکر می‌‌شوند.

اگر نیاز به تبدیل دارید، 1 بار = 5/14 PSI.

در پمپ بنزین‌‌ها، شما همیشه قادر هستید که فشار درست را بر اساس هر یک از این روش‌‌های اندازه‌‌گیری، انتخاب کنید. یک فشارسنج خانگی خوب نیز، هر دو عدد را نمایش خواهد داد.

فشار لاستیک من، باید چقدر باشد؟


بستگی به وسیله‌‌ی نقلیه‌‌ی شما و لاستیک آن دارد.

اکثر ماشین‌‌ها، برچسبی روی بدنه‌‌ی خود دارند که فشار صحیح لاستیک را به شما اطلاع می‌‌دهد. این برچسب، معمولا داخل درب شما و روی بخشی از بدنه‌‌ی خودرو که هنگامی‌‌که در بسته است، از دید مخفی است، یافت می‌‌شود.

اگر ماشین شما، برچسبی ندارد، به کتابچه‌‌ی مالک مراجعه کنید.

اطلاعات مربوط به فشار صحیح، در رابطه با بارهای مختلف (دو سرنشین، چهار سرنشین و ...) فراهم می‌‌شود، بنابراین مهم است چیزی را انتخاب کنید که متناسب نیازهای شما باشد.

چه زمانی باید فشار لاستیک خود را بررسی کنم؟

فشار لاستیک باید به صورت ماهانه بررسی شود تا مطمئن شوید که روی لاستیک‌‌های با باد ناکافی رانندگی نمی‌‌کنید.

همیشه زمانی‌‌که لاستیک‌‌ها سرد هستند، آنها را بررسی کنید – یعنی قبل از اینکه سفری را در طول آن روز، انجام دهید. این امر، به این دلیل است که لاستیک‌‌های داغ یا گرم، که به تازگی با آنها رانندگی شده‌‌است، ممکن است عدد فشار را به صورت دقیق نشان ندهند.

آیا می‌‌توانم فشار لاستیک را در پمپ بنزین یا آپارتی بررسی کنم؟


بله. اگر فشارسنج یا پمپ لاستیک را در خانه‌‌ی خود ندارید، به یک پمپ بنزین محلی یا آپاراتی که این امکانات را دارد، بروید. در اکثر محوطه‌‌ها، شما قادر خواهید بود که فشارسنج (که اعدادی در بار یا PSI به شما می‌‌دهد) و پمپ هوا را پیدا کنید.

پمپ‌‌های هوای موجود در ایستگاه‌‌های سوخت، اغلب پیچیده‌‌تر از آنهایی هستند که شما ممکن است در خانه داشته باشید و دارای کلیدهای +/- هستند که به شما اجازه می دهد که فشار مورد نیاز خود را تنظیم کنید.

همچنین، معمولا یک کلید سوم وجود دارد که امکان «پر کردن سریع» را برای شما فراهم می‌‌کند، برای حالتی که لاستیک شما، بسیار کم باد باشد.

چگونه فشار لاستیک درست را پیدا کنم؟

شما باید بتوانید فشار توصیه شده برای لاستیک‌‌های خود را، روی یک برچسب کوچک روی بدنه یا در کتابچه‌‌ی خودرو پیدا کنید.

مواظب فشارهای مختلف بین لاستیک‌‌ها باشید و آگاه باشید که اگر مرتبا با وسیله‌‌های سنگین یا سرنشینان عقب، سفر می کنید، ممکن است به باد اضافی در لاستیک‌‌های عقب نیاز داشته‌‌باشید.

پنچری‌‌های کوچک

پنچری‌‌های آهسته نسبت به پنچری‌‌های معمول، هوا را با نرخ بسیار کمتری از لاستیک شما رها می‌‌کنند و می‌‌توانند برای زمان‌‌های طولانی‌‌تری، بدون هشدار باقی بمانند. 

اگر هوای کافی آزاد شود، در نهایت، لاستیک شما فشار از دست داده و غیرایمن می‌‌شود.

چگونه یک پنچری کوچک را تشخیص دهیم؟

نشانه‌‌هایی برای بیان این وجود دارد که شما ممکن است، پنچری کوچک داشته باشید:

1. گیر کردن آشغال در لاستیک: این واضح‌‌ترین علامت است، به دنبال پیچ‌‌ها یا هر زباله‌‌ی دیگری که لاستیک‌‌های شما را سوراخ می‌‌کند، بگردید.

2. فرمان کشیده شده: اگر شما فرمان خودرو را در جاده‌‌های مسطح شل بگیرید، متوجه خواهید شد که ماشین به یک طرف کشیده می‌‌شود.

3. لرزش چرخ فرمان: چرخ فرمان شما می‌‌تواند نامتعادل شده و سبب لرزش کنترل‌‌ها شود، مخصوصا زمانی‌‌که در سرعت بالا در حال حرکت هستید.

4. فرمان‌‌گیری و کنترل ضعیف: در هنگام چرخش، خودروی شما به خوبی واکنش نشان نمی‌‌دهد یا ترمز، از حالت معمول سفت‌‌تر می شود.

5. فرسودگی کناره‌‌های لاستیک: کناره‌‌های لاستیک‌‌های کم‌‌فشار، اغلب با جاده برخورد کرده و سبب آسیب دیدن در طول زمان می شود.

6. لاستیک بدشکل: معمولا لاستیکی که در مقایسه با سایرین، ظاهر خود را از دست داده، نشانگر تغییر در فشار است.

7. صدای کلیک: اگر شما متوجه صدای کلیک هنگام افزایش سرعت خود می شوید، در واقع ممکن است صدای زباله های گیر کرده در لاستیک را بشنوید که با جاده برخورد می کنند.

چگونه پنچری های کوچک اتفاق می‌‌افتند؟

پنچری های کوچک معمولا توسط یک شیء تیز که لاستیک را سوراخ می‌‌کنند، یا بر اثر رانندگی روی یک حفره یا لبه‌‌ی پیاده رو، ایجاد می‌‌شوند. یک سوپاپ خراب نیز، می‌‌تواند سبب نشت هوا شود.  

بررسی‌‌های منظم به شما کمک می‌‌کند تا متوجه هر نوع پنچری‌‌ای، قبل از اینکه خیلی جدی شوند، شوید.

رانندگی با یک پنچری آهسته

اگرچه امکان رانندگی با پنچری آهسته وجود دارد، رانندگی با آن می‌‌تواند سبب افزایش احتمال رشد اندازه‌‌ی پنچری در آینده شده و هوای بیشتری را آزاد سازد.

افزایش اتلاف فشار می‌‌تواند در نهایت، کنترل، فرمان‌‌گیری و امنیت شما را تحت تاثیر قرار دهد، قبل از اینکه لاستیک‌‌های شما، کاملا مسطح شوند.

تعمیر پنچری کوچک

اگرچه کیت‌‌ها (بسته‌‌ها)ی تعمیر پنچری، به صورت گسترده، در دسترس هستند، آنها تنها باید به عنوان یک تعمیر موقتی استفاده شوند.

آنها معمولا همراه با یک چسب می‌‌آیند که از طریق سوپاپ تغذیه می‌‌شود و سپس به سوراخ کشیده شده و به عنوان یک درزگیر عمل می‌‌کنند.

اگر مشکوک هستید که پنچری کوچک دارید، بهترین راه این است که از یک فرد حرفه‌‌ای کمک بگیرید.

آیا من باید لاستیک خود را به دلیل پنچری کوچک، تعویض کنم؟

بعضی از پنچری‌‌های کوچک، قابل تعمیر هستند و نیازی به جایگزینی کامل یک لاستیک ندارند.

در بسیاری از موارد، گاراژها می توانند آسیب‌‌های جزئی را برطرف کرده یا به سادگی، یک سوپاپ خراب را تعویض کنند تا هزینه های مورد نیاز برای یک لاستیک جدید را ذخیره کنند.

هر چند وقت یک بار باید لاستیک‌‌ها را تعویض کنم؟

فاکتورهای مختلفی مشخص می‌‌کنند که یک لاستیک، چقدر عمر می‌‌کند. طراحی و کیفیت لاستیک، عادت‌‌های راننده، شرایط جاده و همچنین، آب و هوا، می‌‌توانند سبب ایجاد تغییرات شوند.

میشلین پیشنهاد می‌‌دهد که شما بهتر است که پس از 5 سال استفاده از لاستیک‌‌ها، حداقل هر سال یک بار، آنها را به صورت کامل، بررسی کنید. آنها همچنین توصیه می‌‌کنند که لاستیک‌‌های ده ساله را در هر صورت تعویض کنید، حتی اگر دارای ظاهر خوبی هستند.

شما می‌‌توانید با استفاده از کد DOT که روی کناره‌‌های لاستیک قرار دارد، تاریخ تولید لاستیک را پیدا کنید. به دنبال حروف DOT و مجموعه ی اعداد بگردید، چهار رقم آخر، تاریخ تولید را نشان می‌‌دهد.

برای مثال، یک لاستیک با DOT برابر با XXXXXXX3116، در 31امین هفته‌‌ی سال 2016 ساخته شده‌‌است.

به طور کلی، لاستیک‌‌های جلو می‌‌توانند حدود 35000 کیلومتر دوام آورند، در حالی‌‌که طول عمر لاستیک‌‌های عقب، حدود 70000 کیلومتر است. 

آیا باید کمپرسور هوا بگیرم؟

کمپرسورهای هوا، گزینه‌‌های خوبی هستند، اگر شما ترجیح می‌‌دهید که لاستیک‌‌هایتان را دور از محوطه‌‌ی پمپ بنزین، تعویض کنید.

آنها معمولا در اندازه‌‌ی فشرده با اعداد داده شده در اندازه‌‌گیری های PSI و بار وجود دارند. اگر فکر می‌‌کنید که ممکن است نیاز داشته‌‌باشید که لاستیک را دور از خانه‌‌ی خود پر کنید، شما می توانید مدل‌‌هایی پیدا کنید که از طریق سوکت فندک سیگار ماشین شما، تغذیه می‌‌شوند.

فشار لاستیک کم

اجازه‌‌ی کار کردن به لاستیک با فشار کم، سبب افزایش ناحیه‌‌ی اتصال بین لاستیک‌‌ها و جاده می شود که منجر به موارد زیر می‌‌شود:

1. افزایش مقاومت: از آنجا که موتور باید بیشتر کار کند، سوخت بیشتری نیاز است تا چرخ‌‌ها، بچرخند.

2. سایش نامتوازن: اصطکاک اضافه‌‌شده از طریق ناحیه‌‌ی ‌‌اتصال بزرگتر، سبب سایش زودرس لبه‌‌ی لاستیک‌‌ها می‌‌شود.

3. کاهش بازدهی ترمز: هنگامی‌‌که فشار کم است، زمان ترمز افزایش می‌‌یابد.

4. پنچری‌‌های بیشتر: تایرهای پرشده با هوای کمتر، مستعد پنچری بیشتری هستند.

آیا می‌‌توانم با لاستیک با فشار کم، رانندگی کنم؟

ممکن است که شما بتوانید با لاستیک‌‌های دارای فشار کم، رانندگی کنید، اما متوجه می‌‌شوید که رانندگی شما به شدت، تحت تاثیر قرار می‌‌گیرد.

انتظار فرمان‌‌برداری کمتر، چرخش سنگین‌‌تر و در مجموع، زمان سخت‌‌تری برای کنترل خودروی خود را داشته‌‌باشید. این مشکلات، با رانندگی بیشتر، تشدید شده و می‌‌توانند روی ایمنی شما تاثیر بگذارند.

سپردن لاستیک خود به یک فرد حرفه‌‌ای، در سریع‌‌ترین زمان ممکن، می‌‌تواند سبب ایجاد تفاوت در پرداخت صد هزار تومن برای تعمیر یا دو میلیون تومن برای تعویض شود.

لاستیک پرفشار

چه اتفاقی می‌‌افتد، اگر فشار تایر، بسیار زیاد باشد؟

برای بسیاری از رانندگان، این وسوسه‌‌انگیز است که لاستیک‌‌های خود را بیشتر از اندازه‌‌های توصیه‌‌شده پر کنند تا هزینه‌‌های آینده را به تاخیر اندازند.

با این حال، لاستیک بیش از حد باد شده، از طریق ناحیه‌‌ی کوچکی با جاده در تماس است و می‌‌تواند ناامن باشد. شما باید انتظار موارد زیر را داشته‌‌باشید:

1. از دست دادن کنترل: کاهش تماس با جاده می‌‌تواند روی فرمان‌‌برداری خودرو تاثیر بگذارد، خصوصا زمانی‌‌که در حاشیه‌‌ی جاده حرکت کرده یا روی سطوح خیس قرار دارید.

2. کاهش بازدهی ترمز: ناحیه‌‌ی اتصال کوچک‌‌تر، به این معنی است که لاستیک‌‌ها باید بیشتر کار کنند تا در هنگام ترمز، به جاده بچسبند، در ضمن، لاستیک‌‌های بیش از حد باد شده، تمایل به لغزیدن بیشتری نیز دارند.

3. سایش نامتوازن: وسط لاستیک‌‌های بیش از حد باد شده، برآمده شده و سهم سنگین‌‌تری از وزن ماشین را تحمل می‌‌کند که منجر به سایش زودرس و نامتوازن می‌‌شود.

آیا لاستیک‌‌های با فشار بیشتر، مسافت پیموده شده‌‌ی بیشتری می‌‌دهند؟

اگرچه لاستیک‌‌های کم‌‌فشار، دارای اثر منفی روی مسافت پیموده‌‌شده دارند، این اشتباه است که فرض کنید که باد کردن بیش از حد، سبب بهبود بازدهی سوخت می‌‌شود.

لاستیک‌‌های پرفشار، سفت شده و سوخت بیشتری نیاز دارند تا در دست‌‌اندازها و بی‌‌نظمی‌‌های موجود در جاده، هدایت شوند.

بهترین حالت این است که از ترمزهای تیز و ناگهانی خودداری کرده، دنده‌‌ها را به صورت روان و هموار تغییر داده و به صورت منظم، چک‌‌های تعمیر و نگهداری را انجام دهید تا بیشترین بازدهی را از بنزین موجود در مخزن خود به دست آورید.