نقد و بررسی هاوال M4 (Haval M4)
این نقد و بررسی توسط نویسنده وب سایت وب سایت معروف CarSome انجام شده است.
شما با نزدیک شدن به هرچیزی با برچسب "ساخت چین" توسط یک مشت شکاک و ریزبین مورد سرزنش قرار میگیرید، مگر اینکه راجب مسواک یا تیشرت صحبت کنید. تا چند سال پیش بیشتر ما با آیفون ها و سامسونگهای خود انتظار نداشتیم که برندهایی مثل Xiaomi و Oppo هم به همان اندازه چشمگیر باشند.
و به همین ترتیب راجب اتومبیلهایشان. درحالیکه خودروهای چینی در صحنه اتومبیلهای کشور مالزی تازگی ندارند، اما به نظر نمیرسد به اندازه گوشی هایشان استقبال شده باشند. اما با دیدن اینکه چگونه استانداردهای تولید آنها از آیفون های جعلی تا تبدیل شدن به یک رقیب آیفون بهبود یافته ما کنجکاویم که بدانیم سیر گذار تولید وسایل نقلیه آنها چگونه بوده است.
خودرو هاوال M4 ماشینی بود که در دست گرفتیم تا یک آخر هفته طولانی را سپری کنیم. خوش شانس بودیم که بهترین مدل یعنی M4 Elite را انتخاب کردیم که دارای لوازم جانبی زیادی است. در اینجا چیزی هست که ما راجع به M4 در همین مختصر زمان بررسی به آن رسیدیم.
موتور، گیربکس و عملکرد
این M4 دارای موتور 1.5 لیتری VVT چهار سیلندر با 103 اسب بخار خروجی و حدود 138 نیوتن متر گشتاور است. عملکرد آن نسبتا آرام بود با توجه به این موضوع که حجم موتور فقط 1.5 لیتر است. باید گفت که متاسفانه عملکرد سازگاری نداشتیم. شما میبینید که قدرت توسط یک سیستم سینرژیک و واحد از سمت موتور و سیستم انتقال تحویل داده میشود اما متاسفانه M4 Elite در دومی یعنی سیستم انتقال خوب به نظر نمیرسد.
در دورانی که تولید کنندگان با همه تخصص مهندسان خود سعی در ساخت جعبه دنده نرم دارند بدیهی است که M4 با سیستم گیربکس CVT و DSG در واحد انتقال دستی/اتوماتیک خود به نظر میرسد جایی بین گیربکس دستی قدیمی و گیربکس اتوماتیک معمولی قرار داشته باشد. ما احساس میکنیم که این سیستم هنوز برای کمی واکنش سریعتر جای کار داشته باشد.
چه برای یک سبقت یا عبور از یک تقاطع، به نظر میرسد که اجزای سیستم انتقال (گیربکس) برای سنجیدن اینکه دنده را بالا ببرند یا پایین، با هم یک جلسه برگزار میکنند.
این یک کاستی غیر قابل تحمل نیست. باید فقط کمی به M4 عادت کرد. این به ظرافت در دریچه گاز (Throttle) نیاز دارد، اما به محض تعویض دنده به روش "تیپ ترونیک" تعویض دنده نامنظمتر هم میشود.
ترمزها، کمک فنر و کیفیت سواری
حداقل اینکه ترمزها خوب بودند. پیشرفته و متعادل عمل کردند، اما اگر تصمیم ندارید چراغ قرمز را رد کنید عملکرد نیش ترمز هم کافی و مناسب به نظر میرسد.
با ترکیبی از سیستم تعلیق (کمک فنر) "مک فرسون" در جلو و سیستم نیمه مستقل در عقب قابلیت کنترل و راحتی را فراهم کرده تا M4 Elite با کمترین داستان خم ها و سطوح ناهموار را بپیماید. حتی در هنگام ترمزهای سخت M4 Elite قادر به پایداری خود، نگه داشتن و کند کردن سرعت بدون هیچ شوکی است.
هنگام حرکت در جادهها و سطوح نامطلوب، M4 Elite همانطور که از یک خودرو 70 هزار دلاری انتظار میرود تمام برجستگیها و برآمدگیهای جاده را خنثی میکند. در واقع ما چندین خودرو دیگر را به تازگی بررسی کردیم که سه برابر این مدل قیمت داشت اما به راحتی سواری M4 Elite نبود.
طراحی داخلی
طراحی داخلی یک بستۀ سورپرایز کامل است. بدلیل داشتن سقف بلند دارای فضای جادار بوده و عایق کافی برای به حداقل رساندن صدای جاده و تایرها دارد. با این حال برای جای پاها احساس میکنیم که M4 Elite میبایست هوشمندی بیشتری به خرج میداد. از لحاظ تئوری ماشین پنج صندلی است، اما در حقیقت با M4 Elite احتمالاً ترجیح میدهید که چهار نفره سفر کنید.
چیزی که ما همچنین میخواهیم به آن اشاره کنیم این واقعیت است که صندلیهای عقب کمی به حالت ایستاده احساس میشوند، و هیچ تنظیماتی برای چسباندن بیشتر به عقب وجود ندارد. ممکن است برای یک رانندگی کوتاه به اندازه کافی راحت باشد، اما ما مطمئن نیستیم که آیا می توان همان را برای یک سفر 18 ساعته هم گفت یا نه.
فضای داخلی میتوانست با ویژگیهای رایج اتومبیلها مانند جیبهای پشت صندلی، فضاهای نگهدارنده روی دربها برای چنین ماشینی همراه باشد؛ اما به نظر میرسد اینها توسط سازنده حذف شده اند.
در مورد راننده، اگرچه وضعیت صندلی بلند نمای خوبی را از جلو نشان می دهد، اما این امر می تواند برای افراد قد بلندتر یک شکست محسوب شود، زیرا هیچ ویژگی برای تنظیم ارتفاع صندلی راننده وجود ندارد. Tag کردن هوشمند روی آینه جلو و آنچه هاوال خطاب میکند "ضبط کننده فیلم دیجیتال (DVR) ویژگیهای دیگری در M4 بود که فقط در مدل Elite یافت میشوند.
دیگر ویژگی که فقط در این مدل دیده شد "نمای اطراف آینه" است که از چهار دوربین تشکیل شده است که هرکدام در یک گوشۀ ماشین نصب شده است تا یک پوشش 360 درجه را تامین کند، نمای رو به بالا به عنوان یک پروژه هوشمندانه، و نمای (عقب و) چپ و راست ماشین، در نمایشگر صفحه لمسی مطابق با نشانگرهایی که انتخاب میکنید نمایش داده میشود.
طراحی بیرونی
در حالی که ممکن است برخی استدلال کنند که M4 میتوانست برخی از قسمتهای خارجی خود را با منحنیها و برآمدگی های بیشتری بسازد، منکر این نیستند که این اتومبیل حضور پررنگتری از سایرین را در محدوده قیمت خود دارا است.
از این هم غافل نشویم که نمای جلو M4 در نسخۀ Elite که مورد بررسی ما قرار گرفت، دارای یک گریل جلویی به شکل شش ضلعی کندو عسلی است که با لامپهای "پلی اکلیپس" پروژکتور و لامپهای ال ای دی روزانه، ترکیبی از نورهایی ایجاد میکنند که برای مسیر جلو کافی هستند.
در مورد طراحی عقب نمیتوان همین گونه صحبت کرد، یک طراحی بی زرق و برق به گونهای که فقط باعث شده است نمای جلو با عقب نامتناسب شوند. البته اصلاح مجدد در طراحی داخلی به طراحی بیرونی هم گسترش یافت با نحوهای که بسته شدن دربها تغییر کرد و با صدایی که میدهد شبیه خودروهایی با دو برابر این این قیمت شده است. ضمن اینکه چراغهای عقب هم لامپ مه شکن دارند.
جمع بندی
با وجود کم و کاستیها، هنوز عادلانه است که بگوییم هاوال با M4 در مسیر درستی قدم برمیدارد و بعد از مدل H2 آنها انتظارات قویتری را برآورده کردند.
آنچه احساس کردیم این بود که میتوان به جنبه های اساسی خودرو توجه بیشتری کرد، مثل داشتن یک گیربکس بهتر، یا یک صندوق بزرگتر نسبت به داشتن DVR و AVR و Smart Tag و هود روی کاپوت، که همه صاحبان در این محدودۀ قیمت هم بدون این تجهیزات خوشحال خواهند بود.
دلیل این امر این است که به طور کلی، M4 Elite با توجه به قیمتی که فروخته می شود، یک بسته کوچک بسیار دلپذیر است: همه چیز کافی بود و به خوبی کار می کرد ، اما تنها یک قطعۀ کمتر کارآمد لازم است تا جذابیت کل مجموعه را منحرف کند.
ما کاملاً مشتاقانه منتظر تأثیرگذاری هاوال بر صنعت خودروسازی محلی خودش هستیم. اگر این چیزی است که آنها اکنون تولید میکنند، تصور کنید که در 5-10 سال آینده چگونه تولید خواهند کرد.
در ضورت نیاز به خرید لوازم یدکی هاوال M4 میتوانید از بخش فروشگاهی ما دیدن کنید.
لطفا نظر بدهید