این نقد و بررسی توسط نویسنده وب سایت وب سایت معروف CarSome انجام شده است.

شما با نزدیک شدن به هرچیزی با برچسب "ساخت چین" توسط یک مشت شکاک و ریزبین مورد سرزنش قرار می­گیرید، مگر اینکه راجب مسواک یا تیشرت صحبت کنید. تا چند سال پیش بیشتر ما با آیفون­ ها و سامسونگ­های خود انتظار نداشتیم که برندهایی مثل Xiaomi و Oppo هم به همان اندازه چشمگیر باشند.

و به همین ترتیب راجب اتومبیل­هایشان. درحالیکه خودروهای چینی در صحنه اتومبیل­های کشور مالزی تازگی ندارند، اما به نظر نمی­رسد به اندازه گوشی ­هایشان استقبال شده باشند. اما با دیدن اینکه چگونه استانداردهای تولید آنها از آیفون­ های جعلی تا تبدیل شدن به یک رقیب آیفون بهبود یافته ما کنجکاویم که بدانیم سیر گذار تولید وسایل نقلیه آنها چگونه بوده است.

خودرو هاوال M4 ماشینی بود که در دست گرفتیم تا یک آخر هفته طولانی را سپری کنیم. خوش شانس بودیم که بهترین مدل یعنی M4 Elite را انتخاب کردیم که دارای لوازم جانبی زیادی است. در اینجا چیزی هست که ما راجع به M4 در همین مختصر زمان بررسی به آن رسیدیم.


موتور، گیربکس و عملکرد




این M4 دارای موتور 1.5 لیتری VVT چهار سیلندر با 103 اسب بخار خروجی و حدود 138 نیوتن متر گشتاور است. عملکرد آن نسبتا آرام بود با توجه به این موضوع که حجم موتور فقط 1.5 لیتر است. باید گفت که متاسفانه عملکرد سازگاری نداشتیم. شما می­بینید که قدرت توسط یک سیستم سینرژیک و واحد از سمت موتور و سیستم انتقال تحویل داده می­شود اما متاسفانه M4 Elite در دومی یعنی سیستم انتقال خوب به نظر نمی­رسد.



در دورانی که تولید کنندگان با همه تخصص مهندسان خود سعی در ساخت جعبه دنده نرم دارند بدیهی است که M4 با سیستم گیربکس CVT و DSG در واحد انتقال دستی/اتوماتیک خود به نظر می­رسد جایی بین گیربکس دستی قدیمی و گیربکس اتوماتیک معمولی قرار داشته باشد. ما احساس می­کنیم که این سیستم هنوز برای کمی واکنش سریعتر جای کار داشته باشد.

چه برای یک سبقت یا عبور از یک تقاطع، به نظر می­رسد که اجزای سیستم انتقال (گیربکس) برای سنجیدن اینکه دنده را بالا ببرند یا پایین، با هم یک جلسه­ برگزار می­کنند.

این یک کاستی غیر قابل تحمل نیست. باید فقط کمی به M4 عادت کرد. این به ظرافت در دریچه گاز (Throttle) نیاز دارد، اما به محض  تعویض دنده به روش "تیپ ترونیک" تعویض دنده نامنظم­تر هم می­شود.


ترمزها، کمک فنر و کیفیت سواری



حداقل اینکه ترمزها خوب بودند. پیشرفته و متعادل عمل کردند، اما اگر تصمیم ندارید چراغ قرمز را رد کنید عملکرد نیش ترمز هم کافی و مناسب به نظر می­رسد.

 با ترکیبی از سیستم تعلیق (کمک فنر) "مک فرسون" در جلو و سیستم نیمه مستقل در عقب قابلیت کنترل و راحتی را فراهم کرده تا M4 Elite با کمترین داستان خم ­ها و سطوح ناهموار را بپیماید. حتی در هنگام ترمزهای سخت M4 Elite قادر به پایداری خود، نگه داشتن و کند کردن سرعت بدون هیچ شوکی است.

هنگام حرکت در جاده­ها و سطوح نامطلوب، M4 Elite همانطور که از یک خودرو 70 هزار دلاری انتظار می­رود تمام برجستگی­ها و برآمدگی­های جاده را خنثی می­کند. در واقع ما چندین خودرو دیگر را به تازگی بررسی کردیم که سه برابر این مدل قیمت داشت اما به راحتی سواری M4 Elite نبود.


طراحی داخلی




طراحی داخلی یک بستۀ سورپرایز کامل است. بدلیل داشتن سقف بلند دارای فضای جادار بوده و عایق کافی برای به حداقل رساندن صدای جاده و تایرها دارد. با این حال برای جای پاها احساس می­کنیم که M4 Elite می­بایست هوشمندی بیشتری به خرج می­داد. از لحاظ تئوری ماشین پنج صندلی است، اما در حقیقت با M4 Elite احتمالاً ترجیح می­دهید که چهار نفره سفر کنید.



چیزی که ما همچنین می­خواهیم به آن اشاره کنیم این واقعیت است که صندلی­های عقب کمی به حالت ایستاده احساس می­شوند، و هیچ تنظیماتی برای چسباندن بیشتر به عقب وجود ندارد. ممکن است برای یک رانندگی کوتاه به اندازه کافی راحت باشد، اما ما مطمئن نیستیم که آیا می توان همان را برای یک سفر 18 ساعته هم گفت یا نه.



فضای داخلی می­توانست با ویژگی­های رایج اتومبیل­ها مانند جیب­های پشت صندلی، فضاهای نگهدارنده روی درب­ها برای چنین ماشینی همراه باشد؛ اما به نظر می­رسد اینها توسط سازنده حذف شده ­اند.

در مورد راننده، اگرچه وضعیت صندلی بلند نمای خوبی را از جلو نشان می دهد، اما این امر می تواند برای افراد قد بلندتر یک شکست محسوب شود، زیرا هیچ ویژگی برای تنظیم ارتفاع صندلی راننده وجود ندارد. Tag کردن هوشمند روی آینه جلو و آنچه هاوال خطاب می­کند "ضبط کننده فیلم دیجیتال (DVR) ویژگی­های دیگری در M4 بود که فقط در مدل Elite یافت می­شوند.



دیگر ویژگی که فقط در این مدل دیده شد "نمای اطراف آینه" است که از چهار دوربین تشکیل شده است که هرکدام در یک گوشۀ ماشین نصب شده است تا یک پوشش 360 درجه را تامین کند، نمای رو به بالا به عنوان یک پروژه هوشمندانه، و نمای (عقب و) چپ و راست ماشین، در نمایشگر صفحه لمسی مطابق با نشانگرهایی که انتخاب می­کنید نمایش داده می­شود.




طراحی بیرونی



در حالی که ممکن است برخی استدلال کنند که M4 می­توانست برخی از قسمت­های خارجی خود را با منحنی­ها و برآمدگی ­های بیشتری بسازد، منکر این نیستند که این اتومبیل حضور پررنگ­تری از سایرین را در محدوده قیمت خود دارا است.



از این هم غافل نشویم که نمای جلو M4 در نسخۀ Elite که مورد بررسی ما قرار گرفت، دارای یک گریل جلویی به شکل شش ضلعی کندو عسلی است که با لامپ­های "پلی اکلیپس" پروژکتور و لامپ­های ال ای دی روزانه، ترکیبی از نورهایی ایجاد می­کنند که برای مسیر جلو کافی هستند.



در مورد طراحی عقب نمی­توان همین گونه صحبت کرد، یک طراحی بی زرق و برق به گونه‌ای که فقط باعث شده است نمای جلو با عقب نامتناسب شوند. البته اصلاح مجدد در طراحی داخلی به طراحی بیرونی هم گسترش یافت با نحوه­ای که بسته شدن درب­ها تغییر کرد و با صدایی که می­دهد شبیه خودروهایی با دو برابر این این قیمت شده است. ضمن اینکه چراغ­های عقب هم لامپ مه­ شکن دارند.


جمع بندی




با وجود کم و کاستی­ها، هنوز عادلانه است که بگوییم هاوال با M4 در مسیر درستی قدم برمی­دارد و بعد از مدل H2 آنها انتظارات قوی­تری را برآورده کردند.

آنچه احساس کردیم این بود که می­توان به جنبه­ های اساسی خودرو توجه بیشتری کرد، مثل داشتن یک گیربکس بهتر، یا یک صندوق بزرگتر نسبت به داشتن  DVR و AVR و Smart Tag و هود روی کاپوت، که همه صاحبان در این محدودۀ قیمت هم بدون این تجهیزات خوشحال خواهند بود.

دلیل این امر این است که به طور کلی، M4 Elite با توجه به قیمتی که فروخته می شود، یک بسته کوچک بسیار دلپذیر است: همه چیز کافی بود و به خوبی کار می کرد ، اما تنها یک قطعۀ کمتر کارآمد لازم است تا جذابیت کل مجموعه را منحرف کند.

ما کاملاً مشتاقانه منتظر تأثیرگذاری هاوال بر صنعت خودروسازی محلی خودش هستیم. اگر این چیزی است که آنها اکنون تولید می­کنند، تصور کنید که در 5-10 سال آینده چگونه تولید خواهند کرد.

در ضورت نیاز به خرید لوازم یدکی هاوال M4 میتوانید از بخش فروشگاهی ما دیدن کنید.